Hvor meget skal hun sove?

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Hvor meget skal hun sove?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    clara06clara06
    Medlem

Hej igen:)

Nu har jeg siddet nogle dage og kigget rundt i de forskellige emner og der er bare så mange som hjælper.. Men jeg syntes at alle skriver at deres børn sover næsten hele natten.. Min lille clara er snart 5 mdr og kan nogle nætter (ret tit) godt vågne hver 3. time… Hvor lang tid er det normalt at sove… hun bliver gerne træt ved 19 tiden, også kan hun sove 1 time, nogle gange mere, nogle gange mindre.. efter der er hun vågen og kan ikke lægges igen.. så skal hun op og underholdes.. så hun ender med at sove ved 22 tiden, nogle gange ved 23 tiden… også er det hun kan vågne hver 3 time og vil have mad… Hvad er normalt, gør jeg noget forkert, så hun ikke får nok søvn eller sover alle babyer bare ikke:)

Jensine

Hej Jensine

Der er meget stor forskel på små børns søvnbehov og sove tider, ligesom der er på os andre!
    Dog forholder det sig således, at når baret er over 4 mdr., behøver det ikke længere at have mad om natten, men man kan sagtens fortsætte med det. Det kommer an på, hvordan man i familien har det, og har lyst til at have det.

Nogle børn vågner hyppigt om natten efter 4 mdrs. alderen, og er barnet vant til at få mad, vil det naturligvis gerne fortsat have det, hvis det bliver tilbudt brystet eller en flaske. Men barnet vågner mange gange af vane, og så må man ændre på denne vane. Det kan gøres ved at give lidt vand i stedet. Det kan være en god idé, at det er farmand der har den tjans, og mor som har mejeriet og dufter skønt af mælk holder sig væk. For et sundt barn vil ikke unde protester give afkald på et hyggeligt ammemåltid eller det nedsatte serviceniveau (hvis du forstår hvad jeg mener).

Endelig drømmer en del børn betydeligt mere og vågner og små græder eller sover og smågræder, og det tolker forældrene, som barnet er vågent og sultent og handler derefter. Er årsagen drømme eller mareridt, så skal barnet engentlig bare trøstes eller hjælpes tilbage til søvnen, hvis det er vågent. Er det ikke vågent og rent faktisk beder om forældrenes ?hjælp?, skal man bare lade baret drømme videre, og så vil det gå over i en ny søvnfase og komme videre i sin søvn.

Men umiddelbart skal du nok begynde med at trappe ned på antallet af måltider om natten. Det kan du gøre hen over en god uges tid, så derefter står den kun på lidt vand, hvis der skal gives noget om natten.

De bedste hilsner fra
    Anne

clara06clara06
    Medlem

Hej igen:)

Skal jeg/vi prøve at putte hende igen istedet for at lægge hende til? også måske prøve at give hende bryst en gang også senere ingenting, eller skal det være en kold tyrker? hvis jeg/vi skal give hende vand, skal det så være kogt først? må man gerne koge vand og stille det i køleskabet og skal det være lunkent når jeg giver hende det? Håber ikke det er firvirrende:)

jensine

Hej Jensine

Jeg synes, at du stille og roligt skal skrue ned for nat amningerne, hvis det er det du har lyst til. Hun er ikke så gammel, så en kold tyrker er nok lidt barskt for jer begge to, hvis den anden måde kan lykkedes for jer.
    Beslut hvilke nat måltider hun kan få brystet, og gå da selv på der, og lad farmand gå på de andre gange.

Det er lidt forskelligt hvor længe man anbefaler at koge vandet. Mange steder siger man kun de første 4 mdr. men da jeg ikke kender vandboringerne i landet er mine anbefalinger normalt 6 mdr. Ja, man må gerne stille kogt vand i køleskabet. Da farmand skal give det af en kop og det egentlig ikke er fordi hun skal have noget, men mere for at man har noget at gøre godt med (hvis du forstår hvad jeg mener), kan hun sagtens drikke det koldt. Det handler formentlig kun om nogle få slurke eller ½ kop.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.