Amning og revne brystvorter

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Amning og revne brystvorter

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Har du en god sundhedsplejerske – så ring til hende. Nogle af de gamle = erfarne har nogle gode råd, der virker.
    Jeg tabte selv modet på amning af min datter og det er jeg lidt ærgerlig over nu hvor jeg har haft lettere ved at amme for det er simpelthen så meget lettere i hverdagen.
    Så, hvis du overhovedet kan – så hold ud!
    KH Lene

mormedMmormedM
    Medlem

Hej
    Jeg fødte en datter for 5 dage siden. Mælken er slået til for ca. 2 dage siden, men nu har jeg revner på min brystvorte, og det bløder lidt under amning. Det gør rigtigt ondt at amme, og jeg er ved at miste modet. Hvad kan jeg gøre for at vorten skal hele igen? Skal jeg bare vente på at det bliver bedre med tiden?
    Vh Gitte

Anonym
    Gæst

Du kan prøve med levertransalve 2% (fås på apoteket)
    Fordelen ved salven er at den virker både lindrende og helende samtidig, så du heler hurtigere op, og så kan du også bruge den på barn i stedet for zinksalve, og på så godt som alle andre former for småsår og hudirritationer.
    Smør brystvorterne ind efter hver amning, og fjern resterne inden amning med alm. madolie.

Emma38

Anonym
    Gæst

Tillykke med vidunderet 🙂
    E-vitamin salve brugte jeg herhjemme. Fås også på apotek eller matas.
    Da det var meget slemt som dig, brugte jeg koldtvands omslag. dvs kogt koldt vand, på noget bomuld. (vræddet op) ligges ind på brystvorten. så lagde jeg noget plastik ud over så tøjet ikke blir vådt. Ofte lagde jeg e vitamin salven på først.

det virkede rigtigt godt her. Det skal lige siges, da min den ene bryst blødte pga revner, ammede jeg kun hver anden gang på det, så det fik lov at hele hurtigere, og det skadet ikke amningen på nogen måde.

Hilsen Louise

busterhnlbusterhnl
    Medlem

Hejsa

Døjer selv med ømme bryster. Min veninde anbefalede igår at jeg skulle få fat i en sutte brik, det havde hun og amningen gjorde ikke ondt på hende. Jeg er selv ved at opgive amningen fordi det bare er begyndt at gøre rigtig ondt, men vil prøve en suttebrik. Ved bare ikke lige hvor jeg får fat i såden en henne… men det finder jeg nok frem til.

Pøj pøj med amningen frem over, og husk det er ikke verdens undergang hvis det ikke lykkedes, selvom det er rigtig rigtig træls.

Mette

Roslev2Roslev2
    Medlem

Min sp sage tag en kartoffel og skær den i skiver og lig dem i køleskabet når barnet er færgif med at amme smør lidt af brystmælken om vorten og lig derefter kolde kartoffelskiver.
    Jeg ved ikke om det hjælper jeg har heldigvis ikke haft problemet.

Hilsen Pia

Anonym
    Gæst

Suttebrikker har de på apoteket og babysam.
    KH Lene

Hej Gitte

Tillykke med din datter.
    Brysterne kan være ufattelig ømme i begyndelsen, dels fordi barnet skal die for at stimulere mælkeproduktionen, og fordi der rent faktisk kommer et ?slid? på brystet. Dejligt at din mælk er ved at løbe til, det er et fint tegn. Får man sår og revner gør det ekstra ondt. Du skal endelig fortsætte med at lægge dit barn til og amme det. Du skal lade dine bryster lufttørre, dvs. gå rundt uden bh og lufte herlighederne. Du kan smøre lidt af brystmælken ud på brystet, eller bruge e-vitamin salve som købes på apoteket eller hos Matas.

Du skal være meget opmærksom på, at dit barn har så meget af dit bryst inde i munden (som næsten muligt) når det dier. Godt mundgreb hele vejen rundt om det pigmenterede område (med mindre det er meget meget stort). Nakken en anelse tilbage, så du forestiller dig at brystvorten peger op mod dit barns gane inde i munden. Kig evt. i nogle af dine bøger/pjecer du har modtaget på hospitalet, hvor der er vist, hvordan barnet skal ligge og die. Lad din SP overvære en amning, måske skal dit barn have korrigeret sin sutteteknik lidt.

Sår og revner skyldes oftest sutteteknikken og her vil en suttebrik sjældent have tilstrækkelig effekt. Derfor vil jeg normalt ikke anbefale suttebrik til dette, fordi den vil gøre det vanskeligere for barnet at få ordentligt fat i mælkekamrene.
    Men er man helt derude hvor det et spørgsmål om amning eller ikke amning, så kan en suttebrik af ultra tyndt cilicone være løsningen i forhold til ikke at opgive amningen. Et valg af suttebrik, vil jeg anbefale altid foregår i samråd med SP, efter at hun har observeret en amning, og konstateret at det ikke er sutteteknikken der skal justeres.

Men ellers er det normalt at sår og revner og at det gør hulens ondt aftager i løbet af de første 1-2 uger, hvis man blot forsætter med at amme uden noget andet. Men lad som sagt lige din SP tjekke teknikken.

De bedste hilsner fra
    Anne

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.