Må man spise råt kød som gravid?

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Må man spise råt kød som gravid?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Anita22Anita22
    Medlem
    Anita22Anita22
    Medlem

Hov var lige lidt for hurtig.

Jeg spørger fordi var har en lille snak om det på April mødregruppe debatten.

Jeg håber at du kan hjælpe os, til en bedre viden omkring om man må spise råt kød i graviditeten.

Mvh
    Anita 12+1

Hej Anita

Det synes jeg du skal sprøge Helle (jordmoder) om da det mere er et spørgsmål til hendes hjørne.

De bedste hilsner fra
    Anne

Anonym
    Gæst

Hej anita… Det jeg fik af vide da jeg var gravid var at man ikke måtte spise råt kød, da det kunne medføre at man fik toxoplasmose og det kan skade fostret, det samme med at tømme katte bakken det må man heller ikk så gerne, eller hvis du skulle få lyst til at flå et dyr så skal du også være meget tilbageholdende med det

Anonym
    Gæst

Hej Anita- du har måske fået en folder (libero?) fra lægen. Der står at du ikke må spise råt kød, skal vske hænder efter omgang med katte, ikke tømmekattebakke, ikek spise en række særlige rovfisk (max 100 g tun om ugen fx) – og en række andre kostråd.
    Toxoplasmose kan ikke mærkes særlig meget, men dit barn kan få bl.a. svære øjenskader / delvis blindhed af det. Så spis noget andet, – køber du istedet rigtigt godt kød i ny og næ, og bruger stegetermometer, får du stadig en god “kød-feeling” selv om det er gennemstegt! Husk kød indeholder iøvrigt maser af jern, som du skal have fra ca. 20 uge….
    Hej fra Stille

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.