Baby kigger bagud og har svært ved at tage øjenkontakt

Alt om Børn Fora Ekspertdebat Sundhedsplejerskens debat Baby kigger bagud og har svært ved at tage øjenkontakt

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Hejsa

Vores søn på nu 10 uger kigger meget bagud når man bærer eller sidder med ham. Det har han egentlig gjort siden fødslen men jo mere opmærksom han bliver på omverdenen jo “værre” bliver det. Når han sidder i bæreselen med maven mod en er han ved at dreje hovedet af led for at se hvad der sker bagved ham. Det samme gør han hvis man bare bærer ham – også hvis han ligger ned på ens arm. I stedet for at kigge på den som sidder/går med ham kigger han væk/til siden. Det er så udpræget at folk tit kommenterer det. Kun hvis man vender ham så han sidder med ryggen mod ens mave kigger han fremad.

I følge vores sundhedsplejerske er han også lidt svær at få øjenkontakt med. Han kan sagtens tage øjenkonktakt men det er når han vil og har lyst – det er svært at få ham til at tage den kontakt. Vores sundhedsplejerske har sagt at vi skal “øve” det med ham nogle gange om dagen og det er da også blevet lidt bedre, men hvis han ikke har lyst til at kigge på en så kan man sige alle de sjove lyde og lave alle de sjove ansigter som man har lyst til – han kigger bare væk. Evt. kigger han på ens ansigt og griner, men øjenkontakt tager han kun når han har lyst (hvilket han så nu har lyst til lidt oftere end før men det er langt fra altid at man kan få øjenkontakt med ham).

Egentlig har jeg ikke før spekuleret på at det skulle være et problem at han er mere interesseret i omverdenen end i den person som holder ham, men efter at sundhedsplejersken sagde at han er for svær at få øjenkontakt med er jeg begyndt at blive bekymret for om der kan være noget galt med ham? Hvorfor er det så vigtigt at vi kan få øjenkontakt med ham hvis han ikke har lyst? Kan det evt. være tidlige tegn på en form for autisme? Vi har børn med Aspergers syndrom (og ADHD) i den nærmeste familie 🙁

Mvh Bettina

Hej Bettina

Øjenkontakten med et lille barn er helt basal og essentiel, da den er et udtryk for barnets sanser og samspil med omgivelserne og de nære relationer, og et grundlag for sanseindfangelse, læring og udvikling.
    Når din søn har øjenkontakt med dig betyder det? jeg er interesseret i dig? når han fravælger øjenkontakten betyder det? jeg gider ikke mere lige nu?, disse til og fravalg er lige så naturlige og sunde, som dem du foretager.
    Nu ved jeg ikke hvordan jeres samspil og relation er når I har øjenkontakt, men prøv at hav en kontakt med ham hvor du taler til ham i et mildt, venligt og hyggeligt toneleje i en kortere tid, derefter skulle han så gerne svare dit og så må du afvente at han er færdig før du så har ?ordet? igen. Det er vigtigt at give barnet plads til dets baby-talk, og til at være en ligeværdig person, man er i dialog med.
    Hvis du har sådanne stunder hver dag med din søn, behøver du ikke være bekymret.
    Jeg vil antage at det ligeledes er det din SP har ment, I skulle øve og det er fint. Husk også på, at dit barn vil spejle sig i dit ansigt.

Jeg vil dog ikke umiddelbart tænke autisme eller ADHD, hvis du ikke har det, for så gammel er han ikke, at man evt. kunne diagnosticere dette. Men det er da forståeligt nok, at du får sådanne tanker, når du har kendskab dertil gennem andre familiemedlemmer. Du skal ikke fortvivle og blive dybt bekymret, men det er da vigtigt at være bevidst om.
    Så hvis du ikke har sådanne stunder med din søn dagligt, så skal du have noget hjælp og mere intensiv guidning til at få det! Det kan ske gennem SP, evt. via marte-meo-metoden (den vil være genial til det).

Men umiddelbart antager jeg, at han er en sund knægt, der bare har stor kompetence til at vælge, hvornår han gider tæt samspil, og hvornår han ikke gider.

At han tydeligt er en lille nysgerrig fyr vidner din beskrivelse om, ved at han hele tiden vender sig mod omgivelserne når der sker noget nyt, spændende og interessant der. Husk da på at nysgerrighed er den bedste drivkraft for at lære og udvikle sig.

Vil han meget gerne sidde med ryggen ind til din mave/bryst i bæreselen, så lader du ham bare gøre det. Du vil jo kunne spore, hvis det bliver for meget, og i så fald må du så korrigere i forhold dertil.

De bedste hilsner fra
    Anne

Cm1234Cm1234
    Deltager

Hej. Vil meget gerne høre hvordan det har gået din søn? Da min søn gør meget som du har beskrevet.
    Hilsen Louise

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.