Ingen moderkagebiospi uden forudgående risikovurdering…

Alt om Børn Fora Debatfora Gravide over 35 år Ingen moderkagebiospi uden forudgående risikovurdering…

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    JsLeneJsLene
    Medlem

Det havde jeg ellers ønsket mig, men efter en samtale med en overlæge på Skejby i dag – ja, så er det ønske aflivet.

Jeg vil sådan set stadig helst have det sådan, men efter at have hørt hendes argumentation – ja, så kan jeg godt se visse ulemper ved den metode. Fx er abortrisikoen ved biopsien større jo tidligere i graviditeten man laver den + hvis man fravælger NF-skanning er der andre ting der heller ikke bliver tjekket.

En af grundene til at jeg har villet undgå risikovurdering, er at jeg ikke har lyst til at forholde mig til fosteret, hvis jeg nu skal vælge fra – og det gør vi, hvis der er kromosomfejl. Med tullen var vi igennem en meget oplysende NF-skanning – og så kom tallet på bordet. Øv, hvor var det hårdt.

Lægen skriver ind i min journal, at jeg ikke vil se eller høre noget – dvs. den skærm jeg/vi kan kigge på bliver slukket og der bliver ikke sagt noget med, at nu kan vi se ditten og datten. Ikke før risikovurderingen er på plads. Vi skal selv huske at sige det også. Hun sagde, at det er noget de ofte er ude for.

Jeg har fået tid til NF-skanning så hurtigt det er fornuftigt muligt – og er tallet dårligt, laver de biopsi samme dag og vi kan få svaret på kromosom 21 (Downs) dagen efter.

Jeg føler mig taget alvorligt – og det er ikke uvæsentligt. Og så var det en sober behandling – altså lige bortset fra at vi havde en aftale kl. 10.00 og den var over 11 inden vi kom ind :-(((

Mange hilsener
    Lene (6+2)

Anonym
    Gæst

Hej Lene!

Ja, det lyder som en fair behandling. Da jeg læste dine indlæg i går, tænkte jeg faktisk på det med abortrisikoen (har selv fået en biopsi). Jeg syn’s, det lyder som en go’ løsning du/lægen har fundet.

Held og lykke med et fint tal, så biopsi undgås og alle bekymringer kan lægges til side til fordel for glæden over jeres kommende barn.

Kh. Mette – mor til 3

WishchildWishchild
    Medlem

Hej Lene
    åh – jeg forstår dig så inderligt godt …. men det er jo lægernes vurderinger – husk på, at de ser “ældre” gravide meget ofte – så jeg krydser fingre for dig til NF …
    var selv til MD skanning igår, og det gik godt. Vi skal ha en lille dreng til 🙂
    Lad mig høre resultatet efter NF – og jeg håber meget den går godt min ven.
    Mange hilsner
    Jeanette
    20+3

JsLeneJsLene
    Medlem

Hej Jeanette.

Tillykke med en god MD-skanning :-)) Det må give noget ro på – og endnu en dreng 😉 Her joker kæresten med at vi skal have tvillinge-drenge :o)

NF er først den 3.1. – der er laaaang tid til… Fik at vide at det ikke er helt ualmindeligt at gravide på min alder får risiko 1:ca 1000 – og det vil jeg være ovenud lykkelig for.

Jeg skal nok melde tilbage efter NF – og tak for de krydsede fingre 🙂

Pas godt på dig.

Mange hilsner
    Lene – 7+0

JsLeneJsLene
    Medlem

Hej.

Så har jeg været til den der NF-skanning – og kom derfra meget, meget glad og lettet. Vi fik ikke et tal – men at vide, at risikoen for Downs er normal lav… Så det kunne slet ikke komme på tale at lave en moderkagebiopsi. Sygeplejersken havde ikke taget højde det for det i risikovurderingen, men kunne tilføje at der er et fint næseben :o)

Jeg kneb en tåre eller 2 – og så fik vi lov at kigge lidt på vidunderet efter at have fået resultate. Ingen gennemgang – bare lidt kig på et bankende hjerte, næsetid, hænder og fødder, og så hørte vi hjertelyden.

Termin blev rykket en uge – så i stedet for at være 11+5 er jeg nu 12+2.

Mange hilsener
    Lene

WishchildWishchild
    Medlem

Hej Lene
    Hvor dejligt at høre – mange gange tillykke og jeg forstår så inderligt godt dine lettelsens tårer 🙂
    Ønsker dig alt held
    Mange hilsner
    Jeanette
    25+4

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.