Dawns Syndrom???

Alt om Børn Fora Debatfora Gravide over 35 år Dawns Syndrom???

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Nu undrer jeg mig altså lidt???? Fik at vide af min psykolog, at DS ikke har noget at gøre med kvindens alder, men mandens alder….. og grunden til dette er: kvinder bliver født med mange tusinde æg hvor derimod mandens sædceller produceres hele tiden og jo ældre manden er jo “svagere/dårligere” bliver sædcellerne og dette kan så medføre at man kan risikere at få et barn med DS. Da jeg fik taget nakkefold, var mine tal meget flotte, 1:23000 (jeg er 38 år og min mand er 27 år). Nå men det var bare lige lidt ny viden som jeg ville dele med jer 🙂 knus karina37

Anonym
    Gæst

Dén har din psykolog nu fået helt galt i halsen. Det er rigtigt nok, at kvinder fødes med anlæggene til deres æg, mens mænds sædceller dannes hele tiden. Men netop derfor er kvinders æg gennem livet udsat for en større miljøpåvirkning, og dette øger risikoen for, at æggene kan udvikle en skade. Måske bliver vores kroppe også med tiden dårligere til at frasortere de fosteranlæg, der har kromosomskader. Mange tidlige aborter skyldes netop, at fosteranlægget har en kromosomfejl.
    For mænds vedkommende har man sat en vejledende øvre grænse på 50 år, men den er ikke veldokumenteret. Mange mænd har sædceller, som er upåvirkede af tidens tand, og i vore dage har ældre mænd faktisk ofte bedre sædkvalitet end deres yngre kønsfæller.
    At det så i nogle år har været mere almindeligt at yngre kvinder fødte børn med DS, skyldes netop fosterdiagnostik, som først har været et tilbud, når man var fyldt 35.
    De risikovurderinger, som ligger til grund for anbefalinger om fosterdiagnostik, er baseret på et meget stort talmateriale – og det viser, at kvindens alder har stor betydning for risikoen.
    Dette skal ikke ses som en forsvarstale for fosterdiagnostik – jeg ville bare synes det var meget uheldigt hvis nogen fravalgte det på basis af forkerte oplysninger.

nh10nh18nh10nh18
    Medlem

Okay, så får sagen jo en helt anden vending.

Jeg venter mit 3. barn, og er selv 35 og min mand 28. Så i følge det, skulle vores risiko så ikke være så stor. Jeg regner nu heller ikke at der er noget galt.

Anonym
    Gæst

kan kun give dig helt ret…….jeg var nu også meget overrasket da min psykolog fortalte det???? hilsen karina37

nh10nh18nh10nh18
    Medlem

Har nu også valgt at få en NF-skanning, da jeg ligger i risikogruppen.

Det andet lød også for godt til at være sandt.

NNH

Anonym
    Gæst

Det syntes jeg er fornuftigt, at du har valgt. Det er jo ikke ligetil at få et handicappet barn. Og når du forskningen viser at , vi piger over 35 , har en øget risiko. Overvej inden, hvad i vil gøre , hvis Nakkescanning viser Down syndrom.
    Jeg er selv gravid med nr. 3. Og har været hele møllen igen , da barnet havde en meget tyk nakke fold. Kromosom analysen er heldigvis normal, og alle scanninger herefter. Men for mig var det rart på forhånd, at have forholt mig til konsekvensen af svaret. Håber din NF-scanning er helt normal, held og lykke . MFO

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.