Ugerne styrer

Alt om Børn Fora Debatfora Graviditet Ugerne styrer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Så snart der er to streger på graviditetstesten går et helt nyt forløb i gang. Et forløb, der både byder på glæder og bekymringer.

For mange kvinder handler graviditeten om at nå bestemte mål. Mål, der ofte er defineret som den uge, man nu er i:

Uge 5 – graviditeten viser sig som to streger
    Uge 8 – risikoen for abort mindskes betydeligt
    Uge 12 – risikoen for abort er nu meget lille
    Uge 25 – barnet har chance for at overleve, hvis det fødes nu
    Uge 37 – barnet betegnes som født til tiden, hvis det fødes nu

Og ved hvert mål ånder den gravide lettet op, for chancerne for en ukompliceret graviditet øges uge for uge.

Har du det på samme måde? Blev du også styret af ugetallene i gennem dit graviditetsforløb? Skriv med i debatten..

De bedste hilsner
    Babyklub Netdoktor

Anonym
    Gæst

Ja, ugerne styrer også hos mig. Jeg er i dag 9+0, og derfor glæder det mig at læse at ‘risikoen for abort mindskes betydeligt’ i uge 8.

Hvad er “betydeligt”?
    Jeg vil nemlig gerne gå rundt med lidt mindre bekymring de næste 3 uger, indtil jeg er i 12+0 🙂
    Det, som særligt har fyldt meget i mine tanker, har været de 20-25% abortrisiko inden for de første 12 uger.

Mvh Jessien

benty87benty87
    Medlem

jeg styres helt sikkert af ugerne. det dejligt at for hver uge der går kommer jeg tættere på at holde den lille.
    har haft alle gener der findes i en graviditet. det har været godt og dårligt.
    har 7 uger tilbage og glæder mig til alle gener går væk fra den ene dag til den anden 😀
    Bente 32+3

TholucTholuc
    Medlem

Jeg synes ikke at jeg er styret af ugerne på den måde – men tæller kun i uger, så kan slet ikke finde ud af det, når folk spørger hvor langt jeg er henne og jeg skal svare i måneder ;o)
    Da det er mit første barn og jeg har haft et absolut minimum af graviditets gener (7-9-13), går jeg dog stadig og bekymrer mig om den lille nu har det godt osv, da jeg ikke rigtig synes jeg har fået “rigtig” mave endnu og kan heller ikke mærker liv…. også selvom jeg er nået over de famøse 12 uger…. så glæder mig bare til næste scanning så vi kan se at den lille har det godt ;o)
    Vibeke 16+6

djoun13djoun13
    Medlem

Jeg er 26+1
    Jeg synes bestemt jeg har været meget opmærksom på ugerne i hele forløbet. Det har været en milepæl at nå uge 12 og igen uge 20 hvor man er halvvejs og nu hvor jeg er der hvor den kan overleve v. fødsesl ( 7-9-13 fødes den jo ikke nu 🙂 ) er jeg også opmærksom på det. Jeg synes ikke det har været en negativ styring, men blot forestiller jeg mig, at det er meget almindeligt at følge ugerne og glædeligt for hver uge der går og man oplever sin krop udvikle sig i takt med den lille derinde vokser.
    jmad.

Anonym
    Gæst

I min første graviditet kan jeg se jeg lavet min egen kalender så jeg kunne krydse af hvor langt jeg var kommet op til fødses.. nu venter jeg nr. 2 og er mere obs end før og lavet igen en mini kalender hvor jeg kunne farve datoerne væk men ik til fødsel denne gang men til hvornår mindste risiko var der for at miste.. Jeg går uhyggelig meget op i det denne gang.. også i fotos osv. Ugerne styrer her.. jo større uge tallet bliver des bedre (-:

heltnymorheltnymor
    Medlem

Jeg følte mig meget styret af ugerne i starten – talte nærmest ned til de 12 uger, hvor abortrisikoen skulle aftage. Nu tager jeg det mere roligt – venter på MD-scanning i næste uge, og derefter føler jeg, at jeg kan slappe mere af.

18+4

lonevinterlonevinter
    Medlem

Hej.
    Ja jeg er absolut heller ikke styret af ugerne.Jeg har overhovdet ikke haft nogen gener af nogen art(7-9-13),kun lidt ømme bryster.
    Og der er absolut heller ikke noget at se på min mave..endnu.Det er nok også derfor det lidt svært at ugerne skulle styre en.
    Hverdagen er jo den samme,når man ikke kan mærke man er gravid.
    Men har dog været inde og læse hvad der kan ske uge for uge,og for at se hvordan den lille vokser.
    Både mig og min mand tager hele denne første graviditet meget stille og roligt,og lever dagene så normalt som muligt…Vi glæder os men det er ikke det første barn der bliver sat på jorden…
    Hilsen Vinter. 9+5

Laila81Laila81
    Medlem

Jeg syntes ikke at ugerne har styret mig indtil nu, men har da taget mig selv i svare i uger når folk spørger hvor lang tid der er tilbage. I morgen max 5 uger. (skal føde ved kejsersnit d. 10/4 hvis der ikke selv sker noget inden da)
    Dette er mit 3. barn og jeg tror man bliver mere afslappet og tænker “det går nok altsammen – det har det jo gjort de andre gange”. Jeg har indtil nu altid snakket i måneder eller terminsdato. Min mand derimod snakker næsten i dage – men det er nok fordi det er hans første barn. Det kommer nok også til mig jo tættere på fødslen kommer – og jo mere man bare vil have hende ud. Men lige nu er hun der hvor hun har det bedst og hvor hun er nemmest at passe.
    Laila81 (36 dage tilbage – max) hihi

MonikadkMonikadk
    Medlem

Jeg skal være ærlig og sige at jeg bliver styret utrolig meget af uger. Jeg er idag 10+1 og nærmere mig med hastige skridt uge 12. Grunden til at jeg lader mig styre er nok 2 grunde. Den ene er at det tog os 9 år før det lykkedes og den anden er at det kunne være rigtig lækkert at sige til folk at jeg nu er i uge 12 så risikoen er betydelig mindre. Ikke mindst fordi jeg har en omgangskreds der åbentbart har en fast sætning.

“Gravid? nej hvor dejligt. Så må vi håbe du kan holde på det”

Det er bestemt ikke lige det man har brug for at hører, så jeg er stoppet med at fortælle flere det.

Så tæller helt klart uger ihvertfald frem til uge 12 🙂

cendiacendia
    Medlem

Jeg har ikke ligefrem styr på ugerne, jeg ser bare frem til hver dato jeg skal til læge eller jordmoder.
    Den eneste måde jeg kan holde styr på ugerne er ved de mail jeg får tilsendt her fra siden hver uge, hvad jeg også sætter pris på, det er sjovt at følge hvordan ens barn udvikler sig.
    Lige nu går jeg bare og venter på at jeg skal gå af til barsel.

Miamor2Miamor2
    Medlem

Hej…

Selvom det er min 3. graviditet, er jeg “styret” af ugerne… Eller dvs. jeg VED hele tiden hvor langt jeg er henne.. Både med uger og dage…

MEN jeg syntes at tiden går stærkt denne gang… Men nu har jeg heller ikke flere milepæle at gå efter, andet end 37+0 hvor lillepigen er færdig til at melde sin ankomst..

Mine milepæle har været således..

NF (12+0)

Halvvejs (20+0)

MD (21+0)

28+0 – der er der RIGTIG god chance for overlevelse HVIS fødslen skulle gå igang..

37+0 – Baby kan komme når som helst..

Mia 28+6

Anonym
    Gæst

Både ja og nej. Jeg ved hvor langt henne jeg er til hver en tid og tæller i uger. Jeg har nogle milepæle, som jeg gerne vil nå.

10+1 fordi så er jeg over den dag det gik galt sidst.
    Nf
    Hjertescanning 15+ for at være sikker på den lille ikke har hjerteproblemer
    Md scanningen; så de kan tjekke hjertet igen
    Udvidet hjertescanning i uge 25 og 35
    Fødslen og ikke mindst den 1 måned efter fødslen. Mistede en datter 18 dage gammel til en sjælden hjertesygdom i 2006, så den næste lille skal hjertescannes efter fødslen også.

Nina 7+1

Det aller aller vigtigste er bare at den lille er sund og rask.

mkroyermkroyer
    Medlem

Ja i starten og her til slut er jeg meget styret af ugerne. I starten ville jeg bare igennem de første 12 uger og nu er jeg i uge 36 og tænker hele tiden på hvornår det er bedst at føde. Er det ok nu hvis han vil ud eller skal han blive hel frem til uge 40??? Men det er nok meget normalt at gravide gerne vil have at det er overstået i den sidste tid.

Mkroyer 36+2

pialarpialar
    Medlem

Ja, helt bestemt – selvom det er vores barn nr 8 har jeg hele tiden fyuldstændig tjek på hvor mange uger og dage jeg er henne OG “krydser milepæle af” (selvom mine milepæle ligger lidt anderledes/senere end de flestes da det er en “risiko-graviditet!)
    Pia 24+6

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.