Børnetilskud og ret

Alt om Børn Fora Debatfora Graviditet Børnetilskud og ret

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    NicolineANicolineA
    Medlem

Efter større konflikter med min eks (far til mit kommende barn) Har han nu stillet sig på bagben. Efter skiftende meninger om hvor vidt han vil se sit barn eller ej. Men har nu sagt til mig at hvis jeg skriver under på selv at kunne klare det ville han ik være berettiget til at betale børnepenge til mig. Og vil derefter intet have med hverken mig eller hans barn at gøre, da jeg ønsker at mit barn skal ha en tryg opvækst og ikke være en kasteboldt mellem sine forældre… Ønsker bare det skal fungere! Hvad mener I?

MorNov07MorNov07
    Medlem

hmmm ja…han slipper vel kun for at beayale hvis du skriver under på fader er ukendt… jeg kender ikk helt de regler… men jeg ville da be ham rende og hoppe, når han faktisk siger han er ligeglad med sit barn….

held og lykke med det hele

christina

Anonym
    Gæst

Altså hvis du selv mener du kan klare det og du føler det vil give dig den tryghed du søger, så synes jeg da at du skal gøre det. Men det betyder jo også at du skal be om at få den fulde forældremndighed, idet han jo ellers bare kan komme væltende tilbage på et tidspunkt. Med hensyn til børnebidrag og forældremyndighed ved jeg ikke så meget, men du kan gå ind på http://www.statsforvaltningen.dk, det er dem der i gamle dage hed statsamter og derinde kan man læse alle regler etc, om den slags.
    Håber du finder den løsning der er rigtig for dig og kan nyde resten af din graviditet uden bekymringer om dette. Og at den lille kommer sikkert til verden.
    Knus
    Sara
    30+0

Hejsa

Han skal ikke skrive under på omsorgs- og ansvarseklæringen, for den giver autoamtisk fælles forældremyndighed til den der skriver under sammen med moderen. Jeg synes der skal laves en fadderskabssag, og den kan han tvinges til ved dom. Han kan ikke slippe for at betale børnebidrag, og hvis han ikke vil, betaler din kommune for ham og inddriver pengene hos ham efterfølgende. Det vigtigste i denne sag er vel at han ikke for myndighed over barnet.

VH Lise

Laila81Laila81
    Medlem

Du skal ikke skrive under på noget som helst. Vil han være med til det sjove må han også være med til at betale. Snak med din j.m. om det. Hun kan guide dig. Ellers kontakt statsamtet/forvaltningen.
    Evt. en familierådgiver på kommunen kan også hjælpe dig.
    Knus til dig

Anonym
    Gæst

Han kommer under alle omstændigheder til at betale børnebidrag. Den eneste mulighed han har for “at slippe udenom” er hvis du opgiver barnets far som ukendt. Vil så lige bemærke, at det er i strid med loven at indgive urigtige oplysninger om dette.
    Hvis jeg var dig ville jeg gøre, hvad der stod i mon magt for at få den fulde forældremyndighed – som du skriver lyder det nu heller ikke til at blive noget problem i forhold til barnets far. Undlad at udfylde omsorgs- og ansvarserklæringen, da dette automatisk vil give jer fælles forældremyndighed.

Mvh. Yggdrasill 29+6

Anonym
    Gæst

Jeg vil så lige uddybe at udover at det er ulovligt at indgive forkerte oplysninger, så accepterer kommunen ikke bare sådan lige at du skriver “fader ukendt” Det er nemlig rigtigt at de så skal betale børnebidrag, så det vil de undgå. Du ender med at skulle sidde på kommunen og blive udspurgt om hvem du tror kan være faderen og skulle give mange oplysninger omkring den eventuelle fader.

Jeg ville også snakke med jordemoderen om det eller kommunen – så du er sikker på at du gør det rigtige, der kommer jer alle sammen til gavn i den sidste ende.

Henriette.

klepatraklepatra
    Medlem

Hej

Vil bare lige sige at jeg er i lignende situation som dig, og jeg vidste heller ikke hvad jeg skulle gøre. Derfor sagde jeg til faren at jeg ville skrive fader ukendt på papiret. Jeg tænkte på det tidspunkt at det ville være det fornuftigste og mest retfærdige for faren, eftersom det ikke var hans plan at blive far.

Men her bagefter har jeg ombestemt mig, jeg kommer ikke til at sætte fader ukendt på papiret, det synes jeg er både uretfærdigt for mig og barnet. Jeg vil gerne modtage børnepenge fra faren, selv om han ikke kommer til at være en del af barnets liv. For det første, er det ikke særlig mange penge, og for det andet kan de trække det fra i skat, eller i hvert fald en del af beløbet.

Det skal lige siges at hvis han ønsker at blive en del af barnets liv, så er han velkommen til det, til enhver tid. Og hvis ikke, så synes jeg det er meget trist.

Min pointe er: Barnet har ret til at faren er registreret på det rigtige sted, barnet har ret til så meget som muligt fra begge forældre, (nogle gange bliver det her så til penge spørgsmål)

Håber du får noget ud af det jeg har skrevet, er bare såååå dårlig til at formulere mig selv 🙂

klepatra 30

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.