støttestrømper el.lign?!

Alt om Børn Fora Debatfora Graviditet støttestrømper el.lign?!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

Som nogen af jer ved så er jeg slemt angrebet af åreknuder på den ene skamlæbe. Det smerter helt op i lysken, og er meget hæmmende i hver dagen. Det gør ondt at stå op og at gå. Lægerne kan ikke gøre noget, og jeg har fået at vide, at jeg må eksperimentere mig frem med lindring. Jeg har igår købt nogle kæmpestore Bridget Jones´agtige trusser (str.44-46-selvom jeg normalt er en str.40) som dækker hele min mave og hele numsepartiet (oh -very scary grandmama..haha). Jeg synes til min glæde at de hjælper lidt, og nu søger jeg flere råd. Har nogen af jer andre tips til, hvordan man kan lette trykket ovenfra (det er trykket fra maveregionen, der er årsag til miseren forneden if.lægerne…)

Anonym
    Gæst

Uhh – havde håbet for dig du var sluppet af med dem igen 🙁

Støttestrømper vil jeg ikke umiddelbart mene vil være til nogen hjælp for dig – det de hjælper mod er jo ødemer i benene.
    Hvis det, som du skriver, er et decideret tryk ovenfra der er årsagen, vil jeg da råde dig til at komme ned at lægge og hvile så ofte som muligt. Lyder i det mindste godt at dine sexy mormor-“trusser” kan afhjælpe det lidt.

Mhv. Yggdrasill 22+1

Anonym
    Gæst

Man kan få et specielt graviditetsbælte man spænder på lige under maven,. Det hviler på hofterne og letter lidt på vægten. Måske et tørklæde kan gøre det samme.

Hejsa

Jo støttestrømper kan være en fin idé, da det hjælper på blodcirkulationen og dermed mindsker ophobninegn af væske i benene som er med til øge trykket i blodårerne og give åreknuder. Tal med din læge ell. ldm, og du kan blive henvist til svangreambulatoriet og blive vurderet i forhold til om du skal have taget mål til rigtige støttestrømper. Til en start kan du købe stewardessestrømper som også har en støttende effekt. Nu ved jeg jo ikke hvor du bro, men i Sahva butikkerne har de i hvert fald støttestrømper. Og så er venepumpeøvelser og en tur i svømmehallen en rigtig god idé-

VH Lise

Anonym
    Gæst

Tak for jeres gode råd. Jeg vil prøve det hele. Jeg må google “venepumpeøvelser”..

Venepumpeøvelser er ikke svære at lave.
    Du skal bare sidde på en stol med bennene hængende lidt løst over gulvet. Så vrikke du dine fødder op og holder presset lidt. Og så vipper du fødder nedad mod gulvet. Sådan fortsætter du en 10-15 gange en to-tre gange om dagen.
    Ang. støttestrømper så har jeg fået anbefalet Apoteket egne støttestrømper. De koster ca. 140 kr. og er ifølge en veninde de bedste på marked. Hun har prøvet de fleste under sin graviditet.
    Jeg tror nu du vil have mere glæde af et trochanterbælte, som støtter maven i stedet for. De kan købes hos Sahva Care og over nettet.
    De er noget dyrere, koster omkring 600 kr. Du kan prøve at høre din jordemor om der er mulighed for at låne et bælte af kommunens fysioteraputer.
    Håber, du finder lidt lindring,
    Hilsen
    Louise

Det er faktisk også godt at lave venepumpeøvelserne liggende på gulvet med bøjede ben. Løft det ene ben op i luften og lav 10-20 vip med foden. Derefter 10-20 vip med knæet. SKift ben og gentag øvelserne. Afslut med at løfte bækkenet op og ryst/vrik bækkenet så godt du kan. På den måde lettes livmoderens tryk ned med de store vener således at blodtilbageløbet lettes betydeligt. Trochanterbæltet er egentlig ikke beregnet til at løfte maven, men til at holde bækkenet stabiliseret og sidde nede på trochanter majora, som er de to knoglefremspring på ydersiden af lårbensknoglerne

VH Lise

Anonym
    Gæst

Tak. Det vil jeg gøre fra og med idag. Synes faktisk også jeg har det bedst, når mine ben er “oppe”. Er begyndt at sidde med benene oppe på sofabordet, selvom det er “dårlig stil”…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.