graviditetsvitaminer

Alt om Børn Fora Debatfora Graviditet graviditetsvitaminer

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Gæst

ligenu tager jeg gravitamin, og dem har jeg taget siden jeg fandt ud af,
    at jeg var gravid (siden uge 21 suppleret med jerntabletter). Nu er æsken med gravitamin næsten tom, og jeg kom til at tænke på, om man lige så godt kan tage alm. vitaminpiller og supplere med folinsyre og jern, eller om der er andet som er anderledes ved Gravitamin end tilsætningen af folinsyre?? Der ville jo i så fald være en del penge at spare,..

KurganaKurgana
    Medlem

Det kan du vel godt, så længe du finder vitaminer, der indeholder fuldstændig det samme. Du skal huske på, at du helst ikke må indtage for meget A-vitamin, da det kan skade barnets syn. Derfor er der kun 400 mikrogram A-vitamin i Gravitamin per tablet, hvilket svarer til 50 % af den anbefalede daglige dosis. Derudover skal du helst indtage 10 mikrogram D-vitamin, hvilket er dobbelt så meget som ikke-gravide anbefales. Det skyldes, at D-vitamin er meget vigtig for dit barns knogledannelse. Jeg vil anbefale dig, at du tager disse retningslinjer med, når du tager på apoteket, og selv tjekker efter. Det er min erfaring, at ekspedienterne på apotekerne sjældent har nogen større viden om noget som helst, men til gengæld er de meget glade for at give råd, de ikke kan stå inde for… :-/

Anonym
    Gæst

Du skal kun supplere med extra folinsyre indtil uge 12 – bare så du ved det. Min jordemoder sagde til mig at efter ude 20, skulle jeg blot tage en almindelig vitamin pille samt estra tilskud af jern.

Henriette – uge 21

Anonym
    Gæst

Så tror jeg alligevel jeg forstsætter med gravitamin eller babymenow, for jeg er hundeangst for at få for meget af et eller andet vitamin…og hvis der er halvdelen af anbefalet daglig dosis i, så er der garanteret 100% af anbefalet daglig dosis i de almindelige, for det plejer der at være af alle vitaminer i en alm. multivitamintablet…

Anonym
    Gæst

Der sker vel ikke noget ved, at man fortsat har fået ekstra folinsyre, mon?? Det er jo tilsat i gravitamin, og om dem står, at de kan tages hele graviditeten og under amning…

Kh
    Malene 23+5

Anonym
    Gæst

Hej maleneaj *s*

Nej, der sker absolut intet ved at fortsætte med at tage dem – folinsyren er bare kun nødvendig t.o.m. uge 12.
    Fordelen ved gravitamin er også, at de indeholder en del jern – så husk at modregne det i det jerntilskud du supplerer med *s*

Mvh. Yggdrasill 22+0

tiper28tiper28
    Medlem

Er nu pænt uenig i det med apotekerne, men er selvfølgelig også selv farmakonom. ;o) Men selvfølgelig kan der være brodne kar imellem.
    Folsyre er kun nødvendig til og med 12. uge. Så kan man ligeså godt tage alm vitamin. I de alm er a-vit ikke så højt at man ikke må tage det. Derudover enig med 10 mikr d-vit og husk kalk, hvis man ikke får min 1/2 l mælk daglig eller andre mejeriprodukter. Derudover så anbefales jern fra 20. uge, men der er det altid bedst lige at vende det med lægen. Anebefalingerne er 50-70 mg daglig, men vil man forsøge at undgå mavegener findes 100 mg som depotkapsler, der frigives langsomt og det kan man sagtens tage. Evt hver 2. dag, hvis man er nervøs for at få for meget.
    Man kan også hvis man vil supplere med fiskeoliekapsler, der kan medvirke til dannelse af barnets hjerne. Nogle undersøgelser har vist at børn der har fået fiskeolie mens de lå derinde, er lidt roligere og kan bedre koncentrere sig om arbejde i forhold til dem, der ikke har fået. Eller man kan spise fisk et par gange om ugen. ;o)
    Håber det kunne kaste lidt lys.

Tine 28 + 5

Er helt enig med Tine.
    Synes at Gravitamin er spild af penge.
    En alm. vitaminpille er helt fint.
    Hilsen
    Louise

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.