Hvornår skal man hvad?

Alt om Børn Fora Debatfora Graviditet Hvornår skal man hvad?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    katia78katia78
    Medlem

Jeg er meget i tvivl om hvornår man skal til sin første scanning og hvornår den anden ligger? Hvad med lægebesøg? Jeg skal til mit første lægebesøg i næste uge i gen, når jeg er ca. 7 uger henne.

alex99alex99
    Medlem

Når du opdager du er gravid ringer du til din læge og får en tid. Min læge havde ikke tid da han skulle på ferie – så der gik lidt for lang tid, syntes jeg, tror det var i uge 11.
    Den første Nakkefolds -scanning ligger omkring uge 12, evt kombineret med en blodprøve ugen før. Du kan selv bestille tid til den hvis du vil, bare ring til et hospital i nærheden og forklar at du er gravid osv.
    Næste scanning er først omkring uge 19, der tjekker de for misdannelser. På det tidspunkt skulle du gerne være tilknyttet et fødested og jordemødre etc.

Scanningerne er frivillige, men de fleste synes nok det er rart at se at fosteret vokser som det skal. Hvis du spiser sundt og ikke ryger/ drikker er der ikke så meget andet du kan gøre end at krydse fingre for at det hele ser ud som det skal i uge 12. Det er ikke noget der snakkes så meget om – men der er noget med 25% af graviditeter der går til grunde inden uge 12.
    Undskyld hvis jeg gør dig bekymret eller skræmmer dig – men jeg kender flere det er sket for og det er ikke nogen morsom overraskelse at få sig, så jeg synes det er bedre at være lidt forsigtigt med at glæde sig alt for meget alt for hurtigt. Det er min erfaring at lægerne ikke er så følsomme over for hvor hurtigt man opbygger drømme om det barn man venter sig, og det er rigtig hårdt hvis det ikke lige bliver til noget i første omgang.

Selv syntes jeg de første 3 måneder var de sværeste at komme igennem – jeg havde rigtig meget kvalme, var super træt, og var meget ængstelig for at det hele ville gå ok. Nu sidder jeg så her 9-10 mdr efter, 9 dage fra termin, og er super spændt på at få fødselen overstået og starte det nye liv som mor 😉 I starten snegler tiden sig afsted, men lige pludselig så er det hele overstået, og så synes man alligevel ikke det var så slemt 🙂

Jeg har været rigtig glad for Babyklubben herinde – du kan tilmelde dig en terminsgruppe, så vil der være en masse piger i ca samme situation som dig!

Pøj pøj med det hele!

Hilsner
    Alex

katia78katia78
    Medlem

Kære Alex

Mange tak for svar
    Held og lykke med fødslen…

ClalotClalot
    Medlem

Her på “netdoktoren” kan du også trykke der hvor der står “kalendere”, der står hvornår man skal til sin egen læge, jordemor, scanninger osv.
    Held og lykke

Lotte 40+1

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.