Hvad må jeg spise og drikke i graviditeten?

Er du usikker på, hvad du må spise og drikke i graviditeten, så er der råd at hente. Alt Om Børns jordemødre Helle Lindskjold og Camilla Härtel giver her en oversigt over, hvad du må spise og drikke under din graviditet.

Af: Trine Gjerlevsen, Redaktionsassistent, 19. maj 2020

Er du i tvivl, om du må spise røget laks, når du er gravid? Eller drikke kaffe? Der er mange ting, man skal sætte sig ind i som gravid. En af dem er, hvad man må spise og drikke under graviditeten. Her får du et overblik over forskellige fødevarer og drikke.

Må jeg spise …?

Få et overblik over hvilke fødevarer, du gerne må spise i graviditeten, og hvilke du bør holde dig fra.

Leverpostej

Du må gerne spise leverpostej under graviditeten, så længe du holder dig til en begrænset mængde. Årsagen hertil er, at lever og levertran indeholder en del vitamin A, som i store mængder kan resultere i fosterskader.

Blødkogte æg

Du må gerne spise blødkogte æg under din graviditet. Der er en risiko for at få overført salmonellabakterien, når du spiser blødkogte æg. Risikoen er dog ikke større for gravide end for ikke-gravide, og derfor er der ikke specielle anbefalinger for gravide i forhold til at spise blødkogte æg.

Brie, gorgonzola og andre bløde oste

Ifølge Fødevarestyrelsen må du gerne spise brie og andre bløde oste, hvis de er pasteuriserede, dvs. varmebehandlede. Du kan sagtens finde pasteuriseret brie i mange danske supermarkeder, men der findes også bløde oste, der ikke er pasteuriserede.

De upasteuriserede oste kan indeholde bakterien listeria monocytogenes. Hvis man er gravid og får en infektion med listeria, kan det føre til abort, for tidlig fødsel og infektion hos den nyfødte. 

Du undgår listeria-bakterien ved at spise varmebehandlet mad, holde en god køkkenhygiejne, være opmærksom på holdbarhedsdatoen på madvarer, varme færdigretter ordentligt op samt ved kun at drikke og spise pasteuriserede oste og mælkeprodukter.

Læs også: Må jeg spise tatar under graviditeten?

Tun 

Du må spise, hvad der svarer til en dåse tun om ugen under din graviditet. Undgå hvid tun, albacore tun og tunbøffer, da disse varianter indeholder for store mængder kviksølv, som i for høje mængder kan være skadeligt for hjerneudviklingen hos fostre.

Fødevarestyrelsen anbefaler desuden, at gravide ikke spiser andre store rovfisk. Det skyldes at store rovfisk har ophobet en høj koncentration af kviksølv over tid. Det gælder udover tun blandt andet også gedde, aborre, rokke, helleflynder og sværdfisk.

Røget ørred og laks

Der er to former for rygning af fisk, nemlig kold- og varmrygning. Som gravid må du gerne spise varmrøget fisk, der er tilberedt i en rygeovn, hvor fisken har været varmet op til mere end 70 grader. Køb derfor fisk, hvor det tydeligt er markeret, at det er varmrøget. Det kan være varmrøget laks, sild, ål eller makrel.

Du frarådes imidlertid at spise koldrøget fisk, når du er gravid. Det kan for eksempel være røget hellefisk og laks samt gravad fisk. Røget og gravad fisk kan specielt være et problem i relation til bakterien Listeria monocytogenes, men også i relation til Clostridium botulinum og parasitter.

Parasitterne dræbes ved opbevaring ved -20ºC i 24 timer. Hvis rå fisk har været nedfrosset i 24 timer, kan du således godt spise det som gravid.

Spis maksimalt 125 g østersølaks om måneden, og spis helst opdrættet laks.

Rejer og andre skaldyr

Som gravid må du gerne spise skaldyr som for eksempel rejer, hummer og krebs, hvis de er blevet kogt godt igennem. Skaldyr kan være forurenet med bakterier og virus, men disse dræbes af høj varme.

Rå østers og muslinger

Du frarådes at spise rå østers, muslinger og andre bløddyr, da de kan indeholde hepatitis A, Noro-virus og patogene bakterier. Der vil altid være en risiko ved at spise disse dyr rå – også for ikke-gravide. Hvis du koger østers og muslinger, er der ingen fare for de ovennævnte bakterier.

Sushi

Du må gerne spise sushi, når du er gravid. Du bør dog undgå tun på grund af fiskens høje indhold af tungmetaller.

Det er dog vigtigt, at du sørger for, at fisken har været frosset ned ved -20 grader i mindst 24 timer. Det skyldes, at rå fisk som nævnt ovenfor kan indeholde parasitter, som dog bliver dræbt når fisken fryses ned efter anvisningerne.

I Danmark skal alle restauranter, der fremstiller og serverer sushi, overholde reglerne for nedfrysning af fisk.

Må jeg drikke …?

Herunder kan du få et overblik over, hvad du må drikke under din graviditet, og hvilke drikkevarer, du bør holde dig fra.

Koffeinholdige drikke: Kaffe, te, cola og kakao

Du må gerne drikke kaffe under graviditeten, så længe du gør det med måde. Fødevarestyrelsen anbefaler, at du højst tre kopper dagligt (svarende til 300 mg koffein). Det skyldes, at kaffe rummer et højt indhold af koffein.

Vær opmærksom på, at der desuden findes koffein i cola, sort te og kakao. Derfor bør du ligeledes drikke højt tre kopper cola, sort te og kakao dagligt.

Læs også: Pas på dit kaffeindtag, hvis du ønsker at blive gravid

Et lille glas vin eller øl

Du bør slet ikke drikke vin eller øl under din graviditet. Sundhedsstyrelsen fraråder, at du indtager drikkevarer med alkohol, hvis du er gravid eller ønsker at blive det.

Alkohol kan give misdannelser og skade på hjerne og nervesystem. Én genstand om dagen eller derover kan være skyld i varig skade, som påvirker barnet hele livet. Barnet kan få svært ved at trives, få indlæringsproblemer og vil typisk være svagt begavet.

Når det kommer til et lille alkoholforbrug eller et episodisk højt forbrug, er det usikkert, hvor stor skade fosteret tager af det. Hvis din graviditet er uplanlagt, og du derfor har drukket alkohol i begyndelsen, er der sjældent grund til bekymring. Det er dog en god idé, at du taler med din jordemoder, hvis det er noget, du er bekymret for.

Læs også: Er ‘alkoholfri’ alkohol skadeligt under graviditeten?

Ingefærshots

Fødevarestyrelsen fraråder, at du som gravid drikker ingefærshots. I store mængder kan ingefær påvirke fosteret.

Fødevarestyrelsen understreger dog, at der ikke er nogen risiko ved at spise mad med ingefær, da indholdet af ingefær her er langt mindre.

Læs også: Må jeg drikke økologisk mælk under graviditeten?

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilder: Alt om Børns samling af artikler Må jeg …?, Netdoktors artikler om vitamin A og haresyge/toxoplasmose, Fødevarestyrelsen, Sundhedsstyrelsen.