Sådan påvirker fysisk aktivitet din fertilitet

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du er aktiv mindst en halv time dagligt med moderat til høj intensitet, også hvis du vil være gravid eller er gravid.

Af: Kathrine Birch Petersen, overlæge, PhD, MPG, klinisk lektor, leder af Fertilitetsklinikken, Sjællands Universitetshospital, 24.04.2019

Fysisk aktivitet omfatter et bredt spektrum lige fra hverdagsaktiviteter til hård fysisk aktivitet. Det er vigtigt at være aktiv hver dag, også hvis du vil være gravid eller er gravid. Dog skal du være opmærksom på mængden og intensiteten. 

Fysisk aktivitet kan for kvinder have en positiv effekt under graviditeten, da det forebygger svangerskabsforgiftning og graviditetsbetinget sukkersyge. Enkelte studier viser også, at moderat aktivitet i to-tre timer om ugen nedsætter risikoen for abort. Specielt overvægtige kvinder med polycystisk ovarie-syndrom (PCOS) kan have gavn af fysisk aktivitet med henblik på vægttab og regulering af deres uregelmæssige menstruationer.

Kvinder og hård træning

Fysisk aktivitet kan dog have en negativ effekt på kvinders frugtbarhed, hvis de træner for meget. Det skyldes, at gentagen hård fysisk aktivitet kan forårsage uregelmæssige blødninger på grund af forstyrrelser af hjernens frigivelse af hormoner, der styrer æggestokkene. Derfor oplever nogle kvinder, der dyrker elitesport eller træner dagligt, at deres menstruation ophører i perioder. Blødningsforstyrrelserne og uregelmæssig menstruation kan resultere i lave østrogenniveauer.

Kvindens frugtbarhed bliver nedsat, da hun på grund af de lave hormonniveauer ikke får ægløsning. Den negative energibalance gør, at hjernen prøver at ”beskytte” kroppen mod graviditet.

Der er flere faktorer, udover energibalancen, der kan øge risikoen for blødningsforstyrrelser – for eksempel intensitet af fysisk aktivitet, kropsvægt og kropssammensætning, spiseforstyrrelser samt fysisk og følelsesmæssigt forhøjede stressniveauer.

Forskerne er ikke enige, når sammenhængen mellem fysisk aktivitet og risikoen for abort diskuteres. Et stort dansk studie med 92.671 gravide kvinder fra den Danske Fødselskohorte fandt man en næsten fire gange højere risiko for abort hos kvinder, der trænede mere end syv timer om ugen, end hos kvinder, der ikke trænede. Dog var disse resultater primært baseret på retrospektive data, dvs. at kvinderne, der havde oplevet en abort skulle huske tilbage på, hvor meget motion, de dyrkede under graviditeten. Forfatterne af undersøgelsen konkluderede derfor, at resultatet var for usikker til at ændre de nuværende anbefalinger for motion under graviditeten (30 minutters let til moderat aktivitet om dagen). Andre undersøgelser viser, at motion (to til tre timer om ugen) under graviditeten er gavnligt og ikke øger risikoen for abort.

Mænd og fysisk aktivitet

Der er også uenighed blandt forskerne, når det handler om mænds frugtbarhed i form af sædkvalitet og fysisk aktivitet. I nogle studier finder forskerne en positiv sammenhæng, i andre ingen sammenhæng, og i nogle en negativ sammenhæng. Den store forskel skyldes formentlig, at det er svært at sammenligne fysisk aktivitet fra studie til studie, da type, hyppighed og intensitet varierer.

I mange undersøgelser af specielt langdistanceløbere og cykelryttere har man fundet nedsat sædkvalitet hos meget aktive mænd, hvilket kan skyldes, at de har en negativ energibalance. Nogle studier viser, at varme, kulde og tryk på testiklerne måske kan påvirke sædkvaliteten, hvilket kan have betydning for eksempelvis langdistancecykling. Men resultaterne er ikke så entydige eller overbevisende, at det har givet grund til særlige anbefalinger.

For både mænd og kvinder er det vigtigt at være fysisk aktiv for at forebygge livsstilssygdomme og undgå overvægt. Det er en god idé at være aktiv både før, under og efter graviditeten. Hvis du som kvinde er vant til at træne hårdt, er det en god idé at skrue ned for hyppigheden og intensiteten, når du gerne vil være gravid og når du er blevet gravid.