Sådan håndterer du kedsomhed under barslen

Barslen er ikke altid en dans på roser. Mange timer alene med barnet uden selskab fra andre voksne kan resultere i kedsomhed, der let kan slå over i en usikkerhed – hvorfor nyder man ikke hvert sekund med barnet? Læs sundhedsplejerskens Janes råd til, hvordan du bedst håndterer de negative tanker og ensformige dage.

Original tekst af: Jane Lyngs, Sundhedsplejerske. Opdateret af Jane Lyngs, 07.02.2017.

Baby og barsel 24/7

Det er for mange mødre en stor omvæltning at være på barsel. Du har sikkert været vant til at gå på arbejde hver dag og møde andre voksne mennesker. Nu går du hjemme alle ugens dage og passer og ammer dit barn i døgndrift uden at få talt ret meget med andre voksne mennesker.

Jeg oplever rigtig mange kvinder i mit distrikt, der udtrykker, at de enten keder sig under deres barsel, eller at de ikke nyder det. Det kan meget nemt lede til tanker, om hvorvidt man er en god nok mor eller ej – hvilket jeg sagtens kan forstå, man bekymrer sig om.

Men der er ingen grund til bekymring, da det er helt normalt at føle sig usikker. Mange kvinder har høje forventninger til barslen, og når de ikke bliver indfriet, så banker usikkerheden på.

En måde, hvorpå man kan få langt mere glæde og slippe af med sin usikkerhed, er ved at planlægge sine aktiviteter.

Her er nogle bud:

  • Lad som om det at være på barsel er et arbejde og lav struktur og planlægning. Du har barsel, for at dit barn skal trives og udvikle sig bedst muligt, så opgaven er at finde ud af, hvordan dette gøres bedst muligt.
  • Prøv at fordybe dig i dit barn og vær optaget af det, som dit barn er optaget af. Hvad ser han/hun på? Hvad gør han/hun? Hvad kan han/hun lide, at du laver sammen med ham/hende? Sæt ord på det og få en større fornemmelse af, at han/hun faktisk er et lille menneske med mange kompetencer.
  • Lav et program over ugens dage med aktiviteter, som du kan lave sammen med barnet. Det kan være aktiviteter i hjemmet som babymassage, babygymnastik, sange, leg på gulvet og så videre. Når barnet kan begynde på skemad er det også en udfordring og aktivitet som kan planlægges. Aktiviteter uden for hjemmet kan være babysvømning, babysalmesang, babymotorik eller hvad der nu findes i dit lokalområde.
  • Deltag i en mødregruppe. I de fleste kommuner bliver der etableret mødregrupper. En mødregruppe kan blandt andet bruges til at komme hjemmefra og mødes med andre, der også går hjemme på barsel. Spørg din sundhedsplejerske, om du kan komme med i én, hvis du endnu ikke er det. Jeg er sikker på, at de andre – eller i hvert fald nogle af de andre i en sådan gruppe – sagtens kan nikke genkendende til, hvordan en kedsomhed under barslen kan føles.
  • Fortsæt med at lave aftaler hver dag. Når dit barn er 4-5 måneder, kan du godt lave aftaler, uden at barnet er med. Far, mormor eller en anden vil kunne passe ham i flere timer ad gangen, så du kan komme ud et par timer for dig selv.
  • Forkæl dig selv: Tag et langt bad, læg makeup, gå til frisør eller tag pænt tøj på. Det er godt for dit humør, at du også passer godt på dit ydre.
  • Jeg ved ikke, hvor lang barsel du har planlagt. Men man kunne jo overveje at starte lidt før på sit arbejde end planlagt, og så gemme noget af barslen, til barnet er lidt større.
  • Tal med din partner om muligheden for at dele barselsorloven. Vedkommende kunne måske tage noget af barslen i stedet for dig, så du kan starte lidt før på arbejde, hvis du meget gerne vil igang med dét igen.

Det er vigtigt at huske på, at det at være på barsel kun er en kort periode i dit liv, og det varer ikke ved. Derfor vil tiden synes at flyve afsted, hvis du planlægger en masse aktiviteter for dig og dit barn. Så prøv først dét af, før du overvejer at starte tidligere på arbejdet igen.