Sådan har din bækkenbund det efter fødslen

Foto: iStock.com

En fødsel er den største belastning for bækkenbunden, og derfor vil den ofte være medtaget efterfølgende.

Af: Julie Fristed Hansen, Redaktionsassistent, 11. november 2019  

Kvindekroppen er lavet til at føde et barn, men det er alligevel en belastning for blandt andet bækkenbunden. Efter en fødsel kan man opleve, at følsomheden i underlivet forsvinder helt eller delvist, og det kan være sværere eller umuligt at spænde op. Det skyldes, at bækkenbunden under fødslen bliver spændt meget kraftigt ud, hvilket påvirker nerveforsyningen til området. Mange af nervetrådene i bækkenbunden går i stykker under en fødsel, og det gør det mere vanskeligt for musklerne at trække sig sammen. De kan vokse mere eller mindre sammen i igen, så styrken og følsomheden i underlivet genvindes. 

Læs også: Gode råd mod efterfødselsplager 

Risikoen ved en slap bækkenbund 

Hvis underlivet forbliver slapt kan det blandt andet medføre: 

  • Inkontinens – både urin, afføring og prutter
  • At livmoder, endetarm og blære synker længere ned. 
  • Underlivssmerter 
  • Ikke at kunne tømme blære og tarm helt 
  • Mindre lyst under sex på grund af en mindre god tilførsel af blod til klitoris
  • At sexlivet går i stå i frygt for, at man lugter, lækker urin/afføring/prutter under sex. 

Læs også: Efterfødselsgymnastik 

Træn bækkenbundet tre gange om dagen 

For at styrke din bækkenbund skal du træne bækkenbundsmusklen med tyve knib tre gange dagligt. Hver knib/spænding skal holdes i maksimalt seks til otte sekunder efterfulgt af en pause af samme varighed. Du kan gøre det alle steder, men det kan være en god ide at starte med at lave øvelserne, mens du ligger ned på siden. Når du kan det, laver du øvelserne siddende, senere stående og gående. Efterhånden vil du få indarbejdet at spænde bækkenbunden uden at tænke over det. 

Læs mere om at styrke bækkenbundet i Netdoktors artikel “Derfor bør alle træne deres bækkenbund” udarbejdet i samarbejde med Sygeforsikring Danmark. 

Få flere nyheder i Alt Om Børns Nyhedsbrev her

Kilde:Netdoktors artikel “Derfor bør alle træne deres bækkenbund” udarbejdet i samarbejde med Sygeforsikring Danmark.