Julemad og børn – hvad må de (ikke) spise?

Julen er en rigtig dejlig tid, hvor vi hygger os med hinanden. Med til julehyggen hører også god mad og juleknas, og rundt omkring i de små hjem bliver der kogt og braset for at kræse om familien. Men hvad med de små børn – hvad kan man servere for dem?

Opdateret af Jane Lyngs, 15.12.2017

Børn må gerne smage
Faktisk består julemaden ofte af retter, som dit barn gerne må spise med af. Som udgangspunkt er det vigtigt, at børn får lov at smage på og spise den samme gode mad, som de voksne nyder. Der er dog nogle ting, som du bør være opmærksom på for, at det skal blive en god oplevelse for alle i familien, også for de små.

For små børn (under 6 måneder)
Er dit barn under 6 måneder, bør det ikke smage på julemaden. I denne alder bliver de fleste børn stadig ammet eller får modermælkserstatning, og nogle vil være begyndt at få smagsprøver af grød og mos. Hold dig til de anbefalinger, der er for børns kost i denne alder og vent med julemadens lækkerier til næste år. Se eventuelt mere om det her.

Er dit barn over 6 måneder, må det gerne spise kartofler, grøntsager, frugt og kød tilpasset dets udvikling, og er dit barn over 9 måneder, må det stort set spise det samme som resten af familien.

LÆS OGSÅ: Babymad – det må de spise fra 6-12 måneder

Jeg vil kort gennemgå de mest gængse juleretter i forhold til, hvad dit barn kan spise med af:

  • And, gås og kalkun
    Fjerkræ af alle slags er sundt og godt for barnet, og hvis du tager skindet af og finder noget af det lyse brystkød, skærer i små stykker eller kører gennem en persillehakker, så kan det allerede fra 6 måneder spise med.
  • Flæskestegen kan måske være lidt sværere for dit barn at tygge. Tag flæskesværen af, da den er for salt til barnet, og skær kødet i små stykker eller fin-del det på anden måde.
  • Medisterpølsen er nemt for dit barn at tygge, hvis du tager skindet af.
  • Kartofler og sovs – pas på med salt!
    Kartofler, som er kogt med kun lidt salt, er helt okay til dit barn. Maden må gerne smage af noget, men vær opmærksom på, at der ikke er for meget salt i, da salt kan belaste barnets nyrer. De fleste børn elsker at smovse sig i kartofler og brun sovs, og det skal du bare give dem lov til.
  • Rødkål
    Rødkål indeholder mange gode vitaminer blandt andet C-vitamin, så det kan de godt spise med af. 
  • Kogte æbler med gele og tyttebær er også helt i orden. Det smager sødt og ser flot ud, hvilket dit barn sikkert vil nyde synet af.
  • Asier smager surt og vil sikkert være en ny smagsoplevelse for dit barn, men barnet må gerne smage på det.
  • Franske kartofler
    Franske kartofler er meget salte, så hold lidt igen med dem.
  • Ris a la mande
    Ris a la manden kan også sagtens spises af de små børn, hvis den laves på sødmælk og fløde.

    Pas på nødderne 
    Børn under 3 år bør ikke få hele nødder, mandler eller andre hårde fødevarer, da de kan fejlsynke det. Putter du mandler i ris a la manden, skal de være blendede eller meget finhakkede. Sørg for, at den hele mandel, som vi har tradition for at putte i ris a la manden i forbindelse med mandelgaven, ikke havner i barnets tallerken. Barnet skal ikke spise mandlen, da der er risiko for, at den kan komme i den gale hals – men barnet må selvfølgelig gerne få mandelgaven. Vær også opmærksom på, at der ikke er sten i kirsebærsovsen!

For meget sukker kan fjerne appetitten
Julemåneden er en tid, hvor der serveres meget slik og julegodter for børnene. Det vil sige, at der i over en måned kan være alt for meget sukker i barnets kost. Tænk over, at et barn på 3 år max må indtage 30 til 40 gram sukker om dagen. Og det er ikke bare ren slik, som du skal være opmærksom på. Faktisk findes der meget sukker skjult i forskellige madvarer, for eksempel morgenmadsprodukter og frugtyoghurt, som også tæller med i sukkerregnskabet.

LÆS OGSÅ: Gør sukker mit barn hyperaktivt?

Hvis barnet spiser mere sukker, kan det gå ud over appetitten til andre sundere fødevarer. Det er ikke noget problem, hvis det kun står på nogle enkelte dage. Til gengæld er der risiko for, at dit barns kost som helhed bliver mangelfuld, hvis det gælder hele december måned. Det kan gøre barnet mere træt og irritabelt og på lang sigt, kan det påvirke barnets udvikling.

Skær sjove frugtsnacks
Et dejligt alternativ til slikket er søde frugter som mandariner, appelsiner, æbler, pærer og bananer. Skær dem ud i små stykker, sjove figurer eller server dem som pinde-madder, så det bliver ekstra sjovt at spise sundt.

Så er der bare tilbage at sige ”velbekomme” og rigtig god jul.

De bedste julehilsner

Jane Lyngs
Sundhedsplejerske

Original tekst af Jane Lyngs, Sundhedsplejerske