Drenge og pigers koncentration

Der er forskel på drenges og pigers måde at lære på. Deres adgang til de to hjernehalvdelene er simpelthen forskellig.

Af Alt om børns redaktion, 04.02.2010

Langt størstedelen af alle drenge har brug for at få ting i hænderne – det vil sige se, røre og fornemme. Det kan pigerne selvfølgelig også have stor gavn og glæde af. Men pigernes har til forskel fra drengene direkte adgang til den venstre hjernehalvdel, som er den hjenehalvdel, der bruges, når man skal forstå dele og sætte dem sammen til helheder. Og det er en stor hjælp for pigerne, når de starter i skole.

Men for drengene vil den sproglige formidling fra tavlen i langt de fleste tilfælde ikke være nok, hvis man vil opnå den optimale læringssituation.  Drenge har ikke som pigerne direkte adgang til den venstre hjernehalvdel – nej de må skyde omvej gennem højre hjernehalvdel først. Højre hjernehalvdel tager sig af helhederne – derfor er det en styrke, hvis drengene i en læringssituation får lov til at gå fra helhed til dele i stedet for omvendt, og det gøres bedst ved for eksempel at have tingene i hænderne eller ved at ‘lege læring ind’ (røre sig).