Bækkenløsning

Alle gravide oplever bækkenløsning i en eller anden grad. Her kan du læse om, hvad der sker under bækkenløsning, samt hvad du kan gøre for at mindske smerterne.

Af Erik Fangel Poulsen, speciallæge i kvindesygdomme og fødsler, 18.02.2014

Hvorfor får man bækkenløsning?

Det er de færreste gravide, som kommer igennem en graviditet uden at opleve en ømhed i bækkenet. Det skyldes, at man under graviditeten udskiller hormonet relaxin, som medfører en eftergivelighed i ledbånd og led i bækkenet, hvilket er en forudsætning for at kunne føde barnet.  Da der samtidig sker en vægtøgning hos den gravide, kan nogle gravide få bækkenløsning.

Bækkenløsning giver smerter, som skyldes, at bækkenleddet forskydes og de omkringliggende muskler og led forstrækkes og overbelastes. Det svarer til en forstuvning af bækkenet, og  det giver smerter i lænden, ballerne og ned i benene. 

I en eller anden grad får alle gravide således bækkenløsning.  En lille gruppe af gravide kan få bækkenløsning i sværere grad og får brug får behandling. Diagnosen stilles af en læge, som kan henvise til yderligere behandling. Det mest almindelige er, at bækkenløsning optræder i sidste del af graviditeten. 

Symptomerne forsvinder normalt efter fødslen når produktionen af hormonet relaxin ophører og kroppen samtidigt ikke udsættes for graviditetens belastninger. Hvis du har haft bækkenløsning i tidligere graviditeter, er der risiko for, at det gentager sig ved næste graviditet.

Hvordan føles bækkenløsning?

Du vil opleve smerter, som medfører bevægelsesindskrænkning og gangbesvær:

  • Smerterne kan sidde i lænden, området omkring symfysen, balderne, lysken, halebenet, underlivet og langt ned i benene.
  • Smerterne kan være ledsaget af en følelse af, at benene sover og en fornemmelse af, at hofte, bækken eller ben svigter/skrider.
  • Smerterne kan føles meget forskelligt fra gravid til gravid og kan for den enkelte gravide veksle fra dag til dag.
  • Smerterne forværres ved bevægelser, for eksempel når du vender dig fra at ligge på ryggen og skal om på siden. Eller når du går, hvor skridtene bliver kortere og gangen næsten vraltende. Især er det slemt at gå på trapper.
  • Hvis du ligger og forsøger at løfte benet eller strække benene, udløses smerterne.

Hvad kan du gøre, hvis du får bækkenløsning?

Du skal være lydhør overfor din krops signaler. Det er vigtigt, at du er aktiv uden at overskride din smertetærskel. Skiftende former for bevægelser og opmærksomhed på din kropsholdning i løbet af dagen er godt for alle gravide.

  • Du kan tale med sin læge eller jordemoder
    Hvis du har gener og ubehag som begrænser dig i hverdagen, skal du tale med din læge eller jordemoder om det. Hvis du har behandlingskrævende bækkenløsning, er det vigtigt, at den rigtige diagnose stilles, og den rigtige behandling sættes i gang.
  • Individuel behandling
    For nogle gravide med alvorlig bækkenløsning vil behandling af en fysioterapeut indebære, at bækken – og hofteledene kan stabiliseres ved blid manipulation. Du får øvelser, som består af muskeltræning for bækken, ryg og mave. Der kan blive behov for, at din læge tilbyder dig smertestillende medicin og enten fuldtids –eller deltidsfraværsmelder dig fra dit arbejde.
  • Smertelindring
    Is og varme er smertelindrende. Du kan pakke en ispose/et fryselement/ varmepude ind i et viskestykke eller en stofble og lægge det på det ømme område i op til 15-20 min – gerne flere gange om dagen, hvis du synes, at det har god effekt.
  • Aflastning i det daglige
    Når du har alvorlig bækkenløsning, får du brug for aflastning og ekstra hvile. De øvrige i familien må tage en ekstra tørn. Måske kan det blive nødvendigt med hjemmehjælp og brug af forskellige hjælpemidler til dagligdagen. Det kan være toiletforhøjer, bækkenstol, badebænk, sengeklodser, hvilestol eller måske endda en kørestol.

Det er vigtigt, at du ikke mister modet og humøret, selv om du har fået bækkenløsning. Du kan gøre noget for at forebygge forværring af symptomer. Har du alvorlig bækkenløsning, som begrænser din fysiske aktivitet, så vil det være vigtigt, at du tager i mod praktisk hjælp fra familie og venner, og frem for alt også har opmærksomhed på den mentale forberedelse på fødsel og forældreskab. Og du kan se frem til, at det for langt langt de fleste forsvinder umiddelbart efter fødslen. 

Gode råd til alle gravide:

  • Du skal lytte godt til din krop og minimere de bevægelser, som udløser smerterne
  • Tænk over din kropsholdning. Den gode kropsholdning indebærer, at du retter dig op og samtidigt har et lille lændesvaj. Hav lige meget vægt på begge ben
  • Du skal have symmetriske bevægelser og undgå at vride i kroppen
  • Du skal undgå at sidde med benene over kors eller i skrædderstilling
  • Hvis du skal stå op i længere tid, kan du aflaste bækkenet ved at læne dig op ad en væg
  • Ved belastende aktiviteter kan du aktivere de muskler, som er med til at stabilisere bækkenet. Sug maven ind og knib bækkenbundsmusklerne. Hold spændingen i musklerne, mens du laver aktiviteten
  • Tag ikke for store skridt og tag trappen et trin ad gangen
  • Bær ikke for tunge ting, undgå foroverbøjninger (for eksempel ved støvsugning og gulvvask)
  • Tænk over gode hvilestillinger evt med en pude under maven eller mellem benene. 
  • Du kan have gavn af et støttebælte eller et stort tørklæde bundet om bækkenet nedenunder maven

Hvordan er fremtidsudsigterne?

Hele familien bliver påvirket af situationen. Familien må tage en ekstra tørn i dagligdagen for, at du kan blive aflastet. Familiens støtte vil have betydning for, at du ikke mister modet. Tag imod hjælp til helt dagligdags ting.

Der er gode muligheder for, at fødslen og tiden efter forløber godt.

Men det er vigtigt også at tage hensyn til bækkenløsningen efter fødslen. Der kan godt gå flere måneder, før bækkenleddene er faldet så meget til ro, at du kan begynde at genoptræne din krop ud over de instruktioner, du har fået fra læge, jordemoder og sundhedsplejerske.

98,5% af de kvinder, der har symptomer på bækkenløsning under graviditeten, bliver helt raske igen.

Vil du vide mere?

Se debatten om bækkenløsning

Spørg jordemoderen om din bækkenløsning

Læs mere på: Bækkensmerter.dk