Ros... For


anjoha

22. maj 2012 - 14:26 | Tilbage til mødregruppen

Hej Piger

Selvfølgelig eeeelsker man som Mor når folk roser ens barn - men jeg må erkende at jeg er særdeles træt af en bestemt form for ros - og nu er jeg også begyndt at kommentere det over for de folk der roser... Jeg bliver nemlig så møg-irriteret over det.

Nå, men ud over alt som min søn kan og gør, så er han også en særdeles charmerende og køn knægt. Men jeg vil gerne have at folk roser ham for ting han KAN og GØR, og ikke for et passivt og overfladisk aktiv som hans udseende.

Når helt vildt fremmede folk siger 'sikken et smukt barn' svarer jeg selvfølgelig smilende og høfligt at 'ja, han er en meget dejlig dreng' og går videre.

Men når folk der 'kender' ham/mig bøjer sig ned og roser ham for hans udseende må jeg erkende at jeg ikke kan dy mig for (venligt og begrundet selvfølgelig) at bede folk om at fokusere på at rose ham for det han kan og gør - og IKKE for noget så overfladisk og ligegyldigt som udseende.
(jow jow, ved da godt at førstehåndsindtryk og fremtoning har en uhyggeligt høj betydning i vores samfund - men han er altså stadig et lille barn, og har slet slet ingen brug for at blive mudret ind i dén overfladiskhed endnu - det skal nok blive et issue for ham tids nok!)

Det er IKKE dét mit barn skal fokusere på som en egenskab ved sig selv - Det er ikke hans udseende han skal føle giver ham (og dermed andre!) værdi og det er ikke udseende han skal vælge sine nære relationer ud fra - jeg tror på at fokus på udseende på sigt vil give ham et 'fattigere' indre liv. 
Derfor får altså røde knopper af at høre folk DER KENDER/FØLGER HAM (nære og fjerne slægtninge, naboer, forældre til aktiviteter vi går til, etc.) gentagene gange rose ham for hans udseende, når der er så meget andet godt/bedre at fokusere på.

Udseende er bare IKKE en værdi jeg tillægger PRIMÆR betydning hos hverken mig selv eller mine medmennesker (dermed ikke sagt at jeg ikke er tiltrukket af min flotte mand, og at jeg ikke kunne være sammen med en jeg slet ikke er tiltrukket af). Men jeg værdsætter først og fremmest 'hjerte, hjerne og handling' og vælger at pleje omgang med folk udfra disse egenskaber. Det ønsker jeg er præcis hvad Falk skal lære at kigge efter som vigtige egenskaber hos sig selv og andre.

Nå - men det jeg vel egentlig vil høre jer andre om er:

'Kan man godt tillade sig, naturligvis på en venlig måde, at bede folk om fremover at fokusere på at rose ham for noget han har lært sig - noget han gør - noget han kan - noget han hjælper med etc. så han ikke tillærer sig at hans tøj og udseende er af høj vigtighed?'

'Kan I se hvad jeg mener - og er der andre der også går op i disse ting? Hvad gør I?'

Mvh. Anjoha

0 synes godt om indholdet.

Log ind for at besvare indlægget

Del med andre

Facebook Twitter Twitter

Svar (16)

Frkskruk

22. maj 2012 - 19:32 | Tilbage til mødregruppen

Hej anjoha.

Når jeg læser dit indlæg igennem, så tænker jeg: anerkendelse. At du vil have at folk skal anerkende din dreng, da dette er mere 'dybtfølt' end ros, som kan være overfladisk. At blive anerkendt er vel dybest set at blive set for den man er, ikke sandt? Og grænsen mellem ros og anerkendelse er hårfin...

Man ja, jeg vil også hellere have at de ser ham for den han er, hans gode intentioner, fx når han vil hjælpe med at rydde af bordet og i sin ivrighed kommer til at smadre et glas osv... Men det synes jeg også folk er gode til, selvom han OGSÅ er møglækker ;)

Hvis du bliver irriteret over det på din søns vegne, så synes jeg du skal sige det. Sådan gælder det vel for mange ting her i livet...

Kh Helle

Log ind for at besvare indlægget |

nikkeneje1

23. maj 2012 - 8:50 | Tilbage til mødregruppen

Jeg er MEGET enig med dig,

selvom jeg dog må erkende at jeg også bliver stolt når andre folk roser mine børn, hvad enten det gælder det ydre eller det indre. Andre folk, kender jo ikke mine børns "indre" og kan derfor kun kommentere det ydre. Men når det kommer til de helt nære, så har jeg det lidt ligesom dig.

Jeg roser heller ikke meget mine børn for det ydre (selvom jeg synes de er gude-smukke ;-)). Jeg tænker at hvis jeg gør det for meget, så vil de tro at det bla er det jeg elsker dem for, men det er det jo ikke. Hvad hvis uheldet skulle være ude og de bliver skamferet af eks.vis et hundebid eller en ildebrand, og de så ikke længere er så kønne ? Vil de så tro at jeg elsker dem mindre af den grund hvis jeg gennem tiden har rost dem for MEGET pga deres udseende ? Jeg ved det ikke, men det ydre er ikke vigtigt for mig, det er det indre, og det vil jeg gerne viderebringe til mine børn.

MVH

Anette

 

Log ind for at besvare indlægget |

Trilouette

24. maj 2012 - 11:14 | Tilbage til mødregruppen

Janteloven lever jo i bedste velgående

I vores samfund er det lidt fy i det hele taget at rose - og det er ærgeligt. Vildt fremmede mennesker kender jo ikke din søn - derfor kan de jo i sagens natur kun rose ham for det ydre. Og det bør du da være glad for!!

At folk, der kender din søn mest roser for hans udseende er sikkert fordi at han - som du selv skriver virkelig er køn. Naturligvis er han meget mere end det. Men han er endnu så lille så folk fokuserer mest på hans nuttethed - hvilket faktisk er meget naturligt. Og du er da heldig at være blevet beriget med en smuk søn!! Når man læser dit indlæg kan man faktisk få en vag fornemmelse af, at du er lidt irriteret over hans skønhed.

Jeg har selv en meget smuk datter, der vækker opsigt overalt pga af hendes hårpragt. En hvid pige med blond, nærmest afrohår er jo et sjældent syn. Og ja folk stopper op og roser hende og det gør mig glad og stolt.

Samtidig ved jeg, at Clara er det kvikkeste barn på hendes stue (også kvikkere end nogle af dem, der faktisk er ældre). Nej det er ikke noget jeg bilder mig ind, idet flere pædagoger har påpeget at Clara kan ting, der er forud for hendes alder og som ingen andre børn på hendes stue kan. Fx har hun en fantastisk, veludviklet hukommelse og hun kan allerede tælle til ti. Motorisk er hun også forud, hun kan male detaljeret og flot.

Så ja - jeg værdsætter alle min datters kvaliteter. Både det ydre og det indre. Al ros om min datter gør mig glad.

Jeg kommer selv fra en familie, hvor janteloven lever i bedste velgående. Her hører jeg så godt som aldrig, at min datter er smuk eller klog. Det irriterer mig og derfor roser jeg ofte selv min datter foran min familie bare for at provokere. Jeg hader janteloven og al dens væsen - og jeg er fuldstændig ligeglad med at folk synes jeg blærer mig med min datter. Jeg synes at man som mor bør være stolt over sit barn og turde give udtryk for det. Har folk ondt i r..... over dette er det deres problem.

Log ind for at besvare indlægget |

Mizzdub

24. maj 2012 - 11:31 | Tilbage til mødregruppen

Helt enig med dig Trilouette, fik samme fornemmelse da jeg læste indslaget. Kan da heller ikke se det skulle skade drengen at få ros tværtimod. Al ros er da dejligt også når man er lille.

Synes også det er lidt jantelovs agtigt at man ikke må erkende at nogle har kønnere børn end andre, men typisk dansk. Kan især se det efter vi har boet i udlandet i år. Hvis vi f.eks. har fået noget nyt og folk hernede kommenter det, ja så er det fedt i har fået det og hvor er det bare lækkert, i stedet for straks at spørge hvad det har kostet.

Her kommentar man også på kønne børn med hvor er han køn og sikke heldig du har været eller det er også fordi i er sådan nogle kønne forældre. Man siger tak og bliver meget glad og der sammen gør ungerne. Nu er det jo heller ikke hvert andet barn der bliver bidt af en hund eller lign.

I skolen anderkender de desuden det enkelte barns indsats med et diplom hvis de har været gode til noget i ugens løb, så bliver de pillet ud af en gruppe på eks 100 børn og står foran de andre og modtager deres pris. Alle vil gerne have prisen, så de stræber alle efter det. På den måde ved de jo også at det ikke kun er deres kønne ansigt der gør at de er gode, de får også ros på andre måder.

Log ind for at besvare indlægget |

anjoha

24. maj 2012 - 12:49 | Tilbage til mødregruppen

Kære piger

Tak for jeres tanker og indlæg i tråden. Det giver mig lidt at tænke over, som jeg kan bruge til at formulere mig lidt mere præcist fremover. Det er noget som AOB faktisk er godt til.

Jeg synes det er underligt at mit indlæg kan drejes til at jeg skulle have irritation over min søns flotte udseende - tværtimod er jeg meget glad og taknemmelig for at han slægter sine forældre på, og er så køn en knægt at han ikke skal arbejde 'op ad bakke' med udseendet imod sig senere hen i livet :)

Det er iøvrigt misforstået at jeg er sur når fremmede folk kommenterer mit barns udseende - Jeg ligger i mit indlæg netop vægt på, at det er folk der OFTE møder mit barn, og som jeg VED har kendskab til ham som jeg irriteres over. At jeg er hurtigt videre i forhold til fremmede er fordi jeg ikke vil have sønnike til at tro at jeg tillægger det ydre en for stor værdi - men lur mig om der er nogen fremmede der overhovedet opdager det - jeg tvivler stærkt - dertil er jeg et alt for høfligt og smilende menneske.

Hvis man sporer noget irritation fra min side, må det være min modstand mod den fokus på de ydre værdier der eksisterer i vores samfund i dag.
Jeg synes simpelthen det er usundt at fokusere på det ydre - både for individet og som samfund - det har intet med jantelov at gøre - det er bare den holdning jeg har.

Dertil synes jeg det er dejligt at vide at også andre har fuld fokus på de indre værdier og ønsker at holde ydre værdier fra døren så længe det går.

Mvh. Anjoha

Log ind for at besvare indlægget |

nikkeneje1

24. maj 2012 - 13:04 | Tilbage til mødregruppen

Jeg er igen enig med dig, Anjoha...

Når jeg hører i pigerne i Nikolais klasse (allerede fra nulte klasse af), stå og bedømme hinanden hvad angår deres frisurer, og spørger til hvor tøj er købt og hvad det har kostet, så synes jeg bare det er "for meget" at børn på 6 år "bekymrer" sig om den slags. Og hvor får de det fra ? Det må da være fordi at deres daglige bekendtskaber netop går meget op i udseende og påklædning eller hvad ?  Og så stakkels de piger der af den ene eller anden grund ikke kan følge med i det "mode-ræs".

Jeg kan bestemt lide at klæde mine børn pænt (ikke mærkevarer og jeg bruger også arvetøj), men jeg vil gerne have at de er pæne og det hele matcher. Det er bare min egen "dille", men ikke noget jeg gør mine børn opmærksomme på, og jeg kommenterer ikke ofte overfor Nikolai at jeg synes han er pæn i tøjet. Måske netop derfor har han også altid været fuldkommen ligeglad med hvad jeg putter ham i, hvor jeg modsat ofte i butikker ser mødre med drenge på samme alder stå og diskutere om hvilket tøj der skal købes i tøjbutikker. Godt jeg ikke har dét probem ;-).

Jeg er også stor modstander af janteloven, og er enig i at dette ikke har noget med janteloven at gøre. Måske tvært imod. Jeg prøver bare at videregive at alle er lige, ligegyldigt indpakningen.

Da Nikolai en dag kommenterede en rødhåret, fregnet drengs udseende lidt negativt forklarede jeg ham at denne dreng sagtens kan være en meget bedre ven/menneske end en dreng der er "standard-køn" og går i smart tøj. Jeg gør meget ud af at fortælle mine børn at man skal dømme folk efter hvordan de opfører sig, behandler andre mennesker, om de er til at stole på osv. og ikke efter hvad de har, hvor de bor, hvordan de ser ud og hvordan de går klædt.

MVH

Anette

 

 

 

 

Log ind for at besvare indlægget |

Trilouette

24. maj 2012 - 18:02 | Tilbage til mødregruppen

Tidligt modne, modebevidste børn

Jeg har indtryk af at danske børn bliver meget tidligt modne. Jeg kender en kvinde, hvis 6 årige datter startede i 0. klasse. Her var  de fleste af pigerne allerede meget bevidste om udseende og tøj. Så pigen begyndte at plage moren om stramme rørjeans!! Moren gav efter og pigen befandt sig naturligvis ikke godt i sådanne jeans.

Jeg har også arbejdet i folkeskolen, hvor jeg så piger i 6. klasse med makeup og sexet tøj. Det synes jeg er skræmmende - det er alt for tidligt. Min far har i 35 år arbejdet som lærer i Tyskland. Og her bliver børnene ikke nær så hurtigt modne og bevidste. I Frankrig, hvor jeg boede i 4 år var det også mit indtryk at de små piger var længere "små piger" og legede med dukker osv.

Tendensen i DK er, at børn bliver hurtigt modne. Jeg har også oplevet at de børn, der ikke var så "trendy" som de andre blev mobbet. Børn kan være meget hårde ved hinanden  og hvis man er anderledes fører det nemt til mobning. Personligt er jeg 100% imod mobning og fordømmer det. Og desværre eksisterer mobning jo ikke kun blandt børn men også blandt voksne (bla på arbejdspladser).  

Clara skal forstå, at mobning er forkert. Ingen skal mobbes for deres udseende eller væremåde. Man bør respektere forskellighed og at folk kan have meninger man ikke nødvendigvis er enige i. Det kaldes rummelighed og tolerance. Og det er to begreber som min datter skal lære at leve efter.....

 

 

Log ind for at besvare indlægget |

Frkskruk

24. maj 2012 - 20:40 | Tilbage til mødregruppen

Jeg har ikke kunne fornemme en irritation over sin søns udseende, men snarere over familie/venner... Og med rette, hvis du spørger mig. Det har intet med jantelov at gøre - men snarere en reflektion over værdier og hvad man har lyst til at ens børn skal lægge vægt på.

Kh Helle

Log ind for at besvare indlægget |

anjoha

25. maj 2012 - 19:04 | Tilbage til mødregruppen

Anette og Trilouette

Netop det med de små piger i skolen rammer lige lukt plet ned i det jeg frygter. At barndommen bliver alt for kort til fordel for en påtaget voksenverden der gør barnet usikker af helvede til på sig selv. Den periode i livet som i 'min tid' først startede ved en 13+ års alderen for manges vedkommende - vi havde mulighed til bare at være de børn vi nu engang var - med sundere børne interesser.

Jeg er oprindeligt læreruddannet, har selv set de her 2. klasses piger komme trippende til skole med små hæle og stumpe-toppe med playboy-kaninen på, neglelak, læbestift mv. selvom jeg ikke tror på gud er det lige før jeg slår korsets tegn og begynder at lave djævleuddrivelse (især på deres mødre og fædre) ;-)

... ARGHHH - og de fædre og mødre der lader deres små pigebørn gå rundt i tøj med 'den søde (PLAYBOY) kanin' på.... Jeg får lyst til at skrige ind i hovedet på de folk og ruske dem hårdt. Det kan godt være at pigerne bare synes det er en sød kanin - men forældrene ved sgu godt hvor de penge havner henne og hvad det er de støtter... og hvor usmageligt er det lige at lade en 7-årig/12-årig pige såvel som dreng være reklamesøjle for det firma? Playboy griner sgu da sin røv i laser hele vejen hen til banken over de folk. (Sorry, udbrud slut - og undskyld hvis jeg fik trådt på nogen - det var bestemt ikke min hensigt... er bare et af mine helt store no-go's).

Jeg synes det virker svært som forælder at navigere uden om alle 'dårligdommene' - for i sidste ende kan jeg kun gøre en del selv - en stor del er også op til fornuften og principperne hos alle de forældre hvis børn mit barn er omgivet af - og der kommer jeg jo naturligvis fuldstændigt til kort - jeg kan bare intet gøre. Og hvad med alt det SKOD-tv som det er moderne for de børn at følge med i - serier om smarte 8-9-12 årige med nærmest voksne intriger, og en verden der INTET har at gøre med virkeligheden?

Lige nu og her, og så mange år fremover som jeg overhovedet kan få det til at strække sig i skal mine børn han leve nu og her i den helt virkelige virkelighed - så de lærer at tro på sig selv forhåbentlig kan gå relativt fri af påvirkningen for alt det LORT der bliver smidt i hovedet på de små væsener.

Når det så kommer (og det GØR det) så må vi jo samtale om det der bliver oplevet og set via alle de udefrakommende påvirkninger.

Nå - generelt undskyld mit udbrud og min frustration over denne del af vores verden - jeg er SÅ træt af den, og synes faktisk at dette er en af de enkeltstående ting der virkelig i særlig grad er ødelæggende for barndommen og selvværdet hos børn, unge og de små voksne de en dag bliver! 

Nå - jeg har haft en sen arbejdsnat og en dårlig og træt dag, så her skriger jeg lige aaaaaarrrrgh mine tanker afsted uden mit sædvanlige filter på!

God Pinse

Mvh. Anjoha

Log ind for at besvare indlægget |

nikkeneje1

25. maj 2012 - 19:47 | Tilbage til mødregruppen

Smiler :-).

... og giver dig igen igen ret.

Jeg var det rene pattebarn da jeg gik i 1. klasse til forskel for nutidens 1. klasses elever.  Og jeg synes bestemt ikke denne udvikling er af den gode. Tør næsten ikke tænke på hvornår næste generation bliver....

MVH

Anette

Log ind for at besvare indlægget |

Trilouette

25. maj 2012 - 23:50 | Tilbage til mødregruppen

Mizzclub

Hvor bor du henne? Du skriver udlandet men hvor i verden er det? Er nysgerrig!!!

Log ind for at besvare indlægget |

VardeMum

26. maj 2012 - 7:39 | Tilbage til mødregruppen

Frygter at komme hjem til janteloven

En af de ting jeg virkeligt har elsket her i Qatar har været en jantelovsfri hverdag. Masser af dejlig ros og anerkendelse i skole og børnehave. Ja ros foran en masse af de andre elever. I de små klasser går disse awards på tur og læreren bestemmer hvad netop denne elev er god til. Jeg synes det er skønt. Jeg roser gerne mine sønner og tager også imod alt ros med kyshånd.
Det er klart at ros angående en dejlig personlighed er mest populær men al ros er velkommen.
Generalt er al feedback vigtig også den mindre positive af slagsen så vi kan få en snak om problemer herhjemme.
Hernede er børnene også børn meget længere og min store drengs 2. klasse er der ingen moderæs og der leges stadig børnelege.
Nu vender vi jo næsen hjem til Danmark igen til juli. Vi glæder os rigtigt meget til at komme hjem til venner og familie. Men jeg er bekymret for min store dreng. Hvordan bliver det at komme ud af hans beskyttende boble og hvordan bliver det for ham at mødejanteloven. Vi vil fortsat bekæmpe den lov herhjemme men det gør jo nok at vores søn lidt anderledes end de andre. Jeg er selv opdraget med ikke at skulle følge den store masse hvis jeg ikke havde lyst. Og jeg er opdraget med en meget høj moral. Det har været godt i mit voksne liv men også givet mig uvenner og en begrænset venneskare. Skal jeg udsætte mine børn for det samme? Skal de have lov til atfremhæve sig selv og have en meget høj moral. Mine store søn er allerede meget moralsk bevidst og går ikke af vejen for at kommenterer på adfærd han finder umoralsk. Hernede giver det respekt og diplomer men i Danmark giver det nok ikke så mange venner.. Men jeg er jo stolt af ham og ved at der bliver en god voksen ud af ham.
Men altså ros og lang barndom ja tak; mens jantelov, moderæs og kort barndom nej tak.
/ knus Pernille

Log ind for at besvare indlægget |

Trilouette

27. maj 2012 - 17:20 | Tilbage til mødregruppen

Hej Pernille

Lyder spændende med Quatar, hvordan er det at bo i et rigt, men islamisk land? Jeg forstår også godt at du er bekymret for at vende tilbage til jantelovsDanmark. Jeg ville derfor finde en privatskole til dine børn, hvor der er fokus på faglighed. Der findes skoler, hvor eleverne godt må lære noget og hvor det hele ikke bare går op i snak om demokrati, samt totalt anarki (lærere der ikke har nogen autoritet og hvor eleverne får lov til næsten alt - inklusiv at tale grimt til lærerne).

Jeg tager stor afstand fra den nuværende folkeskole. Som lærer er det nærmest umenneskelige vilkår. Eleverne må alt og der er ofte ingen opbakning fra eldelsen. Som ex lærer i folkeskolen kender jeg vikårene!!! Elever med diagnoser i næsten samtlige klasser, voldelige elever osv. Puha - jeg skal ALDRIG tilbage til de forhold.

Desuden hersker janteloven også i folkeskolen. Det er mest de svage, der får særbehandling. De dygtige børn nedprioriteres og bliver ovenikøbet ind i mellem lige frem mobbet af lærerne. Lærere er skækkelligt røde!

Min datter skal 100% sikkert IKKE i folkeskole. Hun skal i en skole med et højt fagligt og kreativt niveau. Hun er allerede meget kvik af sin alder og derfor skal hendes intelligens værdsættes. Hun skal derfor ikke i en klasse med frække unger, hvor lærerne ikke kan gennemføre en undervsining pga støj osv. Mange lærere  bruger nemlig 80% af tiden bare på at få ro i klassen pga uvorne unger. Læreren har jo ingen autoritet og eleverne ved at der sjældent er nogen konsekvens for dårlig opførsel. Mange forældre har heller ingen respekt for lærere.

Som sagt - vælg en privatskole!!

Log ind for at besvare indlægget |

nikkeneje1

28. maj 2012 - 9:51 | Tilbage til mødregruppen

Sjovt...

Det er lidt skægt, det med janteloven, for jeg synes slet ikke jeg mærker den. Måske fordi vi bor i en lille by og i ikke i en storby ? Ved ikke om der er forskel ?

Men i skolen/SFO bruger de også meget tid på at rose hinanden. De har blandt andet lige haft en uge med en "Gode-stol", hvor et barn skal sidde inde på stolen og resten af klassen sidder i en kreds uden om. Hvert barn i kredsen skal så sige én god til om den der sidder i midten. De har også lige lavet "Prale-mapper" hvor børnene selv skal lave en mappe hvor de skriver om ting de selv synes de er gode til.

Så jeg synes slet ikke der hersker "jantelov" i mit "lille samfund" :-).

MVH

Anette

Log ind for at besvare indlægget |

nikkeneje1

28. maj 2012 - 9:54 | Tilbage til mødregruppen

Og vores skole er en helt almindelig

folkeskole. Der bliver også allerede tilbudt læsehjælp fra 1. klasse til de elever der har brug for det. De elever der derudover har det svært med eks.vis tal og bogstaver får lære-spil med hjem fra skolen, og der tilbydes en masse andet hjælp også. Så kan slet ikke kende den der dårlige folkeskole-omtale. Men måske igen fordi vi bor i en lille by ?

MVH

Anette

Log ind for at besvare indlægget |

Mizzdub

28. maj 2012 - 14:27 | Tilbage til mødregruppen

Hej Trilouette

Bor i Dubai

Log ind for at besvare indlægget |

Indsend svar

Du skal være logget ind for at kommentere.
Klik her for at logge ind eller oprette en ny konto.


Mødregrupper
Debat
Blog
Køb/salg

10 seneste indlæg i mødregrupperne

Tid:Emne:Mødregruppe:
10:10Det kommer man smadderAugust 2013
10:02dejligtAugust 2013
09:38Det var godt at høre! :) JaAugust 2013
09:22Hej alle. Jeg var på fg iAugust 2013
09:03Hejsa..  Jeg er med påAugust 2013
07:31Hej HVis det er væsentligtAugust 2013
06:43det var da dejligt at hunAugust 2012
23:03Det er ikke noget problem atJanuar 2014
22:51Det kan jeg fuldt ud genkendeNovember 2013
21:58Tillykke med jeres positive test :-)Januar 2014
Se seneste 100 mødregruppe-indlæg

10 seneste indlæg i debatterne

Dato:Emne:Skrevet i:
26/5Rejse med barnLivet med børn
26/5stadigt intet held :-( Snart gravid
24/5Hej igen. Vil bare lige sigeGravide over 35 år
24/5Hej Valmuen....Gravide over 35 år
24/5Kære Hanne - og alle IGravide over 35 år
24/5Kære alle. Tak for jeres sødeGravide over 35 år
24/5Hej Laila.       Tak for dinGravide over 35 år
24/5Tak for et godt svar - bådeGravide over 35 år
24/5Hej Valmuen....Gravide over 35 år
24/5Kære Hanne.        StakkelsGravide over 35 år
Se seneste 100 debatindlæg

Seneste fra brevkassen

Mor vil ikke se sit barn mere
Familierådgiver HejJeg har en søn på næsten 3 år. Jeg og min eks gik fra hinanden, da ...
Hvilke rettigheder har bonusforældre til at se deres bonusbørn?
Skilsmisse-coach Hej CharlotteJeg skriver til dig i håb om at få opklaret et spørgsmål ...
Hvilken medicin må jeg tage mod urolige ben, når jeg er gravid?
Læge Hej MortenJeg er 12 uger henne i min  graviditet og har nu fået a...



Pift din profil op!

Uanset om du er ny på Alt om Børn - eller været medlem længe, så er det aldrig for sent at pifte sin profil op!

Er du i tvivl om hvordan du tilmelder dig tidslinjen - så du kan følge dit barns udvikling måned for måned, eller generelt bare gerne vil lidt klogere på hvordan du navigerer rundt på sitet, så se vores videoer og få gode tips til hvordan!

Klik her for at se videoerne